Promotiecampagne Europees kalfsvlees van start

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) begint een driejarige campagne voor de promotie van kalfsvlees in Verenigde Staten, Canada en Japan. De nadruk ligt op de kwaliteit en veiligheid van Europees kalfsvlees. De COV is initiator en uitvoerder van de campagne.

Het programma ‘Veal from Europe: a Trusted Tradition’ heeft een omvang van € 1,9 miljoen en wordt voor 80% gefinancierd door de Europese Unie. Het resterende bedrag wordt opgebracht door de COV. De campagne heeft een looptijd van drie jaar en is op 1 februari van start gegaan.

Landen met grote marktomvang

Het programma richt zich op de promotie en afzet van kalfsvlees in Verenigde Staten, Canada en Japan. Dit zijn afzetlanden met een, in potentie, grote marktomvang. De drie landen zijn ook interessant, omdat rundvlees populair is bij consumenten.

Grenzen weer open

De uitbraak van BSE in de jaren negentig van de vorige eeuw was er de oorzaak van dat de grenzen door veel landen werden gesloten voor import van rundvlees uit Europa. Na langdurige onderhandelingen zijn de grenzen van (onder meer) Verenigde Staten, Canada en Japan nu weer open. De uitvoer komt mondjesmaat op gang.

Betrouwbaar en veilig

De COV-campagne is gericht op het vergroten van de naamsbekendheid van Europees kalfsvlees, zegt COV-woordvoerder Frans van Dongen. “Onze boodschap is dat Europees kalfsvlees betrouwbaar is. Voedselveiligheid, traceerbaarheid en dierwelzijn zijn gegarandeerd. Het gaat om een Europese campagne, maar omdat Nederland verreweg de grootste exporteur van kalfsvlees in Europa is, zullen we ongetwijfeld veel voorbeelden gebruiken uit het Nederlandse kwaliteitssysteem.”

Eerste lading kalfsvlees op weg naar de VS

Beurzen

De promotiecampagne omvat verschillende acties. Zo komt er een meertalige website met onder meer recepten. Het contact met afnemers wordt versterkt via deelname aan een zevental grote beurzen. In de drie landen wordt samengewerkt met koks om kalfsvlees te introduceren in de lokale keukens. De promotie richt zich ook op het publiek in de supermarkten.

Volgens Van Dongen is het erg belangrijk om de promotie nu ter hand te nemen. “De grenzen zijn weer open voor ons kalfsvlees. Daar hebben we jarenlang ontzettend veel energie in gestoken. Nu zetten we de volgende stap. Om van de open grenzen te profiteren, moet de vraag op gang komen. Daar is deze campagne op gericht. Europees kalfsvlees is niet alleen lekker, maar ook 100% betrouwbaar.”

Promotie varkensvlees

Vorig jaar startte COV een campagne onder de naam Trusted Pork. Dit programma is gericht op export van Europees varkensvlees naar nieuwe markten in Azië, zoals China, Japan, Vietnam en Taiwan. COV-woordvoeder Van Dongen spreekt over een geslaagde campagne tot nu toe.