Veganisme blijft populair in het VK, ook na Veganuary

Een maand lang veganistisch eten in januari: Veganuary 2018 is in het Verenigd Koninkrijk een feit. Meer dan 50.000 deelnemers hebben tijdens de Veganuary 2018 campagne toegezegd om in januari geen dierlijke producten te consumeren. De grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk spelen hierop in door nieuwe veganistische producten, of zelfs gehele productlijnen te lanceren.   

Het aantal veganisten in het VK stijgt al vele jaren. The Vegan Society schat dat er in 2016 ruim een half miljoen inwoners veganist zijn. Dit is een stijging van 360% ten opzichte van 2006.

Vegan products

Veganistische producten worden niet uitsluitend geconsumeerd door veganisten. Ook flexitariërs kopen veganistische producten ter vervanging van vlees. Door de hogere vraag naar deze producten heeft de markt zich beter kunnen door ontwikkelen en worden er  meer innovatieve en hoogwaardige producten aangeboden. Paul Downing, sales director van het veganistische merk ‘Freaks of Naturenoemt een tweede reden voor de stijgende populariteit voor veganistische producten: de steeds grotere beschikbaarheid aan informatie over de voordelen van een plantaardig dieet.

Supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk spelen in op de populariteit van het veganisme door nieuwe kant-en-klaar producten of zelf productlijnen te lanceren. Tijdens Veganuary hebben de meeste supermarktketens innovatieve veganistische producten op de markt gebracht.

Tesco heeft bijvoorbeeld begin januari een productlijn met 20 verschillende plantaardige kant-en-klaar maaltijden, pizza’s en to-go producten gelanceerd onder de naam 'Wicked Kitchen'. Sainsbury’s lanceerde op 1 januari onder andere de 'Sweet & Smokey BBQ Pulled Jackfruit en Shroomdogs', hotdogs o.a. gemaakt van champignons. Ook supermarktketen Aldi en online retailer Ocado breiden deze maand het aanbod van plantaardige producten uit.