Foodretail: wat brengt 2018 ons?

Nadat Foodretail de voorlopige balans van 2017 heeft opgemaakt, kijkt ze naar de verwachtingen voor dit jaar. In december 2018 wordt er dan gekeken in hoeverre deze verwachtingen correct waren of niet. De volgende ontwikkelingen worden verwacht voor dit jaar:

Afbeeldingen supermakten en producten

Supermarktketen Mercadona blijft groeien

De supermarktketen Mercadona sloot 2017 af met een marktaandeel van 25% en voor dit jaar wordt verwacht dat haar aandeel zal blijven groeien. Tevens wordt ervan uitgegaan dat Mercadona meer van haar nieuwe generatie winkels zal blijven openen en dat zij nog hogere investeringen zal doen dan vorig jaar. Aangezien Spanje te klein begint te worden voor Mercadona zal zij voortgang boeken met haar internationalisering richting Portugal waar zij in 2019 haar eerste winkels zal gaan openen.

Nieuwe online winkel van Mercadona

Er is nog weinig bekend over de nieuwe digitale winkel van Mercadona, maar de sector verwacht dat 2018 hét jaar is waarin het bedrijf van Juan Roig de e-commerce binnen de voedingsmiddelensector voorgoed zal doen veranderen. Het is noodzakelijk voor de e-commerce van voedingsmiddelen en dranken (momenteel een marktaandeel van 1,3%, en zal 2% bereiken als we de verse producten niet meerekenen) dat Mercadona d.m.v. de online verkoop zich op het niveau zal gaat begeven als dat van andere landen zoals Frankijk en het Verenigd Koninkrijk.

Premiumisation van de supermarkt

Ondanks de groeiende e-commerce zullen er nieuwe supermarkten worden geopend. Experts spreken van een bubbel en waarschuwen dat zoals er nu veel wordt gesproken over het openen van nieuwe supermarkten, er binnenkort zal worden gesproken over het sluiten van supermarkten. Op dit moment vestigt zich in Spanje een nieuwe generatie van supermarkten, zoals de ‘Carrefour Gourmet’, het nieuwe model van Lidle en Alcampo of Día Market. Retail zal doorgaan met premiumisation.

De schaduw van Amazon

In 2017 heeft Amazon kleine maar belangrijke acties ondernomen in Spanje, vooral dankzij haar goede relatie met Grupo Día. Tevens heeft Amazon een verkooprecord bereikt tijdens specifieke dagen zoals Black Friday. Op internationaal gebied, na haar aankoop van Whole Food in Amerika en haar activiteiten binnen de offline supermarkten, suggereren Europese experts dat Amazon een soortgelijke handeling uit zou kunnen gaan voeren in Europa. Carrefour, Morrisons of Sainsbury zijn als mogelijke opties naar boven gekomen.

Wederom de Alimentaria beurs

Van 16 t/m 19 april zal de nieuwe editie van de Alimentaria vakbeurs plaats gaan vinden in de Fira Barcelona. Tijdens deze toonaangevende beurs wordt de hele sector samengebracht en dient deze beurs als meeting point voor het presenteren van de allernieuwste producten, het debatteren over trends en vooral als trefpunt voor het zakendoen. Behalve de Alimentaria beurs in Barcelona, zal dit jaar in Madrid het bekende congres van AECOC (Association of Manufacturers and Distributors of Consumer Goods) plaatsvinden.

Meer groei? Catalonië?

Het lijkt er op dat er sprake zal zijn van economische groei in 2018 en dat de positieve tendens van 2017 door zal zetten in 2018. Waar de sector zich momenteel het meeste zorgen over maakt is de crisis in Catalonië, waarbij de politieke instabiliteit affect heeft op de economie en het bedrijfsleven. Tot nu toe zijn er al meer dan 3.000 bedrijven vertrokken uit Catalonië. Voor wat betreft de boycot op Catalaanse producten, is men benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen in 2018.

Wat voor producten zullen we consumeren

De innovatiedrang zal de voedingsmiddelfabrikanten bezig blijven houden. Hoewel een aantal nog niet gewend is aan het begrip superfood, wordt er momenteel alweer gesproken over superpoeders. Het gezondheidsaspect is erg belangrijk. Dit geldt ook voor de verse voorgesneden groenten en fruit gezien ons gebrek aan tijd. Voor wat betreft de dranken zal wijn het opnemen tegen het bier en zullen de frisdranken telkens minder suiker gaan bevatten.

Slechte ingrediënten?

In 2017 hebben palmolie, suiker, kooieieren en pangafilet zwaar geleden.

Meer transparantie

Voor 2018 wordt er verwacht dat de transparantie m.b.t. de productetiketten blijft verbeteren. De fabrikanten zijn gemotiveerd om te voldoen aan de eisen van de consument.

Bron: http://www.foodretail.es/retailers/previsiones-2018-mercadona-amazon-ecommerce-alimentos_0_1177382254.html