​Export bloemen en planten richting nieuw record van € 6 miljard

De export van bloemen en planten vanuit Nederland klimt dit jaar naar een nieuw record van € 6 miljard. Dit baseren Floridata en de VGB op de resultaten tot en met november. “De vooruitzichten voor 2018 zijn goed, al zijn er ook knelpunten”, stellen de organisaties.

Samenwerking, digitalisering, duurzaamheid en positionering zijn belangrijke thema's in de bloemen- en plantengroothandel. Nederland speelt hierin internationaal een belangrijke rol als veelzijdige en toekomstbestendige handelspartner.

In november klom de bloemen- en plantenexport vanuit Nederland met 4% tot € 455 miljoen. Bloemen (+7%) groeiden weer sneller dan planten (+/- 0%) en dat is dit jaar een structurele trend. Tot en met november ligt de exportwaarde op bijna € 5,6 miljard. “Als de exporteurs dezelfde omzet realiseren als in december vorig jaar, passeren zij nipt de historische mijlpaal van € 6 miljard”, meldt Wesley van den Berg van Floridata. Directeur Matthijs Mesken van de VGB vindt dat een bijzondere prestatie. “Hoe langer je aan de top staat, hoe groter de inspanningen zijn om die leidende positie vast te houden. De internationale concurrentie zit niet stil”, stelt hij vast. Nederlandse exporteurs voorzien in 2018 op totaalniveau weer groei.

Samenwerking

“Bij de forsere concurrentie tussen de bedrijven in het sierteeltcluster wordt samenwerking op deelgebieden juist belangrijker”. Dat stelt CEO Marco van Zijverden van Dutch Flower Group, die als marktleider een bovengemiddelde groei realiseerde. Hij verwijst daarbij naar thema's als duurzaamheid, digitalisering en positionering. “In ons segment is samenwerking ook steeds belangrijker. Dat moet wel vanwege de dunne marges, maar je kunt er ook nieuwe business modellen uit ontwikkelen”, stelt Joost Leeuwenburg van L&M. Deze groothandel opereert als in- en verkooporganisatie voor exporteurs en bloemenkwekers.

Duurzaamheid

“Verduurzaming is een van de grootste uitdagingen in de sierteeltsector. De retail vraagt daar steeds meer om en Lemkes wil daarin voorop lopen omdat de wereld het nodig heeft”, aldus Managing Director Michiel de Haan van Royal Lemkes, met planten als basis gespecialiseerd op de grootschalige retail. Van Zijverden wijst op het recent ondertekende Manifest Duurzaamheid, met het Versnellingsinitiatief certificering op milieu en sociale aspecten, waar Royal Lemkes ook een van de initiatiefnemers is. Dit is gekoppeld aan het FSI (Floriculture Sustainability Iniative). “Verduurzaming in de sierteeltsector kan en moet sneller. Wij willen in 2020 minimaal 90% duurzame bloemen en planten verhandelen.”

Digitalisering

Verdere digitalisering in de bloemen- en plantengroothandel is een voorwaarde en een kans om de positie te versterken. Bij het in november geïntroduceerde platform Blueroots zijn inmiddels meer dan twintig deelnemers aangesloten. Dutch Flower Group is met FleuraMetz mede-initiatiefnemer en ook Royal Lemkes en L&M horen bij de founding fathers. “Een nieuw samenwerkingsverband op een relatief nieuw terrein, dat vanuit de basis ontstaat is een bijzonder aspect van de sierteeltgroothandel”, vindt Mesken van de VGB. „Dat ICT zo'n essentiële functie heeft is een belangrijk onderdeel van de positionering voor onze sector.”

Positionering

“Als sierteeltsector moeten we die positionering verbeteren om de instroom van nieuwe medewerkers te bevorderen” stelt van Zijverden. Projecten die aan een sterkere positionering bijdragen noemt hij het inmiddels operationele World Horti Center in het Westland en het geplande FloriWorld in Aalsmeer. ”Dagelijks zo'n 1.200 studenten in het World Horti Center, die daar kennismaken met de tuinbouw is fantastisch. Een mooi voorbeeld van samenwerking van bedrijfsleven, overheden en onderwijs waarvan we een van de founding partners zijn. En daarom zijn we dat ook in FloriWorld, dat een toeristische en innovatieve attractie wordt”, licht hij toe. Ook Royal Lemkes is in FloriWorld een van de partners, vult De Haan aan.

Goed perspectief 2018

De Haan verwacht in 2018 een vergelijkbare groei van de sierteeltexport als dit jaar. “Economisch zit het in de meeste landen in Europa weer mee. Bovendien is groen weer in, met name in Nederland en in Scandinavië. Deze landen zijn trendsettend. Als deze trend doorzet verwacht ik verdere schaarste in het plantensegment”, observeert hij. Leeuwenburg verwacht extra groei in Oost-Europese markten. “Het einde is daar nog niet in zicht.” Volgens Floridata steeg de export van bloemen en planten naar Polen dit jaar met 22% weer opmerkelijk. De groei in deze inmiddels zesde afzetbestemming voor Nederlandse groenexporteurs is structureel. Van Zijverden: “Rusland doet het ook weer behoorlijk goed. Zorgpunt is Engeland. Niet alleen vanwege de gedaalde koers van het pond, vooral vanwege de mogelijke belemmeringen die nieuwe douaneregels gaan opwerpen.” Een harde Brexit kan de export naar Engeland, met een aandeel van 14% (€ 772 miljoen) de tweede afnemer voor Nederland, ernstig frustreren. Duitsland (+4% tot € 1,6 miljard tot en met november) is lijstaanvoerder en Frankrijk (+2% tot € 712 miljoen) nummer drie. Naast Engeland is Zweden (-1% tot € 163 miljoen) het tweede land in de top-10 exportbestemmingen waar de export krimpt. De top-10 is dit jaar goed voor 80,5% van de exportomzet, dat lag vorig jaar (81,8%) en eervorig jaar (82,5%) iets hoger. „Dat duidt op meer spreiding en is voor de sector belangrijk” weet Van den Berg. Mesken wijst erop, dat dit ook meer inspanningen van groothandelaren vergt.  

Bron: VGB