Biologische markt in Duitsland blijft groeien: bijna 10% in 2016

Duitsland is de grootste biologische markt binnen Europa. Duitse consumenten hebben een groeiend vertrouwen in de kwaliteit van biologische producten. Ook binnen de Duitse supermarkt neemt het assortiment van biologisch toe. Het potentieel op de biologische markt in Duitsland is nog lang niet uitgeput. Biologisch smaakt naar meer.

In 2016 steeg de omzet, die in Duitsland met biologische levensmiddelen en dranken werd behaald met 9,9%. Het marktvolume steeg naar in totaal 9,48 miljard Euro (8,62 miljard Euro in 2015).

Er werd in 2016 gemiddeld 100 euro per persoon besteed aan biologisch eten en drinken. 41% van de consumenten in Duitsland geeft de voorkeur aan biologische levensmiddelen.

Steeds meer biologisch in Duitse supermarkt

De verkoop binnen het supermarktkanaal nam in 2016 met 14,6% het sterkste toe. Tevens ontwikkelden speciale biologische supermarkten zich bovengemiddeld goed in Duitsland.

De supermarkt is en blijft het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische voeding. Supermarkten zijn goed voor ruim 58% van de consumentenbestedingen. Een groot deel van de biologische voeding in Duitsland wordt via de discounter verkocht (Aldi, Lidl etc.). Dit jaar ontwikkelde de zogenaamde ‘Vollsortimenter’ zich voornamelijk positief (REWE, EDEKA etc).

In Duitsland speelt de drogisterij een belangrijke rol bij de afzet van biologische voeding. Zo biedt de drogisterijketen DM een groot assortiment biologische voeding.

Doordat steeds meer consumenten kiezen voor biologische levensmiddelen, ondersteunen ze de reorganisatie van de landbouw. Steeds meer telers in Duitsland gaan over op biologische landbouw.

Zijn de Nederlandse en Duitse bio-markt vergelijkbaar?

De Nederlandse en Duitse bio-markt laten veel overeenkomsten zien, maar onderscheiden zich op veel gebieden duidelijk van elkaar.

Zo staan voor de Nederlandse bio-consument 'smaak‘ en 'gemak‘ centraal. De Duitse consument hecht echter zeer veel waarde aan het aspect ‚gezondheid‘ en koopt veelal uit overtuiging biologisch.

Net als in Nederland zijn de sterkste productgroepen in Duitsland verse producten: biologische groenten en fruit. Deze vormen een derde van de totale omzet binnen biologische markt. Ook eieren vormen een belangrijke productgroep.

Al met al een positieve prognose voor de markt van biologische voeding in ons buurland Duitsland.

Bronnen

BÖLW.de: Zahlen, Daten, Fakten - Die Bio-Branche 2017

http://www.ami-informiert.de/ami-themen/themen-single-ansicht/article/markt-in-deutschland-waechst-fast-zweistellig.html?ca