Trend regionale producten zet door in Duitsland

Duitsland is voor de Nederlandse sierteeltsector nummer één afzetgebied. De sterke economie van Duitsland groeit weer en dat is ook te zien in de verschillende afzetkanalen. Royal FloraHolland bracht de consumptie van bloemen en planten in Duitsland in kaart.

De Nederlands-Duitse export van bloemen en planten is één van de grootste wereldwijd met rond de €1,6 miljard, volgens Floridata. Duitsland is voor Nederland de eerste handelspartner. Samen met Nederland, Engeland en Frankrijk behoort Duitsland tot de kernlanden van Royal FloraHolland.

Aankoopmotivatie van de Duitse consument

De Duitse economie is in 2015 met 1,5% gegroeid. Dankzij de stijgende lonen en de stijgende werkgelegenheid groeiden de conjunctuur en de consumptie aanzienlijk. Ondanks dat het besteedbaar inkomen van Duitsland stijgt, wordt een kleiner aandeel van dit inkomen uitgegeven aan planten en bloemen.

De groeiende vraag naar verantwoord geproduceerde bloemen en planten en fair trade-productie vraagt om nieuwe concepten in de handel evenals de voorkeur voor regionale producten. De Duitse consument kiest steeds bewuster en vraagt om productie zonder bestrijdingsmiddel. Hiervoor willen de meeste consumenten ook graag meer betalen. Deze trends bieden nieuwe mogelijkheden voor bedrijven in de sector.

Consumententrends voor bloemen en planten

De consumententracker van Royal FloraHolland gaf nog andere inzichten over het koopgedrag van de consument in Duitsland:

  • Op basis van consumentenbestedingen staat de roos op de eerste plaats met ruim 17%
  • Bloemen kopen als geschenk stijgt naar 37%, met name voor een verjaardag. Planten worden meer gekocht voor eigen gebruik.
  • 18% van het bevraagde consumentenpanel koopt 1x per maand een bos bloemen
  • De dag van aankoop in de week gaat bijna gelijk op, maar de vrijdag steekt er voor kamerplanten en bloemen bovenuit.

Belangrijkste afzetkanalen

Voor snijbloemen blijft de vakhandel de belangrijkste afzetmarkt, maar deze zal het gedeeltelijk verliezen aan de discounter. Standplaatsen met veel traffic worden in de komende jaren nog belangrijker voor de bloemist. Shop in Shop-modules zouden hierbij winst kunnen bieden. Verder zal de supermarkt steeds meer winnen in de afzet van goedkopere bloemen.

Anders is het bij planten. Deze worden in de toekomst vooral via supermarkten en bouwmarkten verkocht. Planten worden vooral massaal afgezet omdat de prijsdruk te hoog is. Risico is daardoor dat het assortiment zal krimpen, wat vervolgens weer een kans voor de vakhandel kan betekenen als deze de nichemarkt oppakt.

Meer over de verschillende afzetkanalen en marktkansen in Duitsland is te lezen in de Landenrapport Facts & Figures Duitsland van Royal FloraHolland.