Interview Prins & Dingemanse

“België is een gastronomisch land. Het belang van de eetcultuur mag je niet onderschatten.” Alex van Houte van Prins & Dingemanse is verantwoordelijk voor de export van hun schaal- en schelpdieren vanuit de zilte Oosterschelde naar België.

Een klein land, maar een grote gastronomie. Eten is volgens Alex een groot onderdeel van de Belgische cultuur. “Belgische gezinnen gaan met de kinderen van jongs af aan naar het restaurant. Als je zondag door een klein boerendorp in België rijdt, dan zie je dat de restaurants zelfs daar helemaal vol zitten.”

Alex van Houte
Beeld: ©Prins & Dingemanse / Prins & Dingemanse
Alex van Houte

De eetcultuur typeert hij dan ook als meer bourgondisch dan in Nederland. “Belgen nemen echt de tijd om mosselen of oesters te gaan eten.” Zakenrelaties worden in België ook aan tafel gesmeed en een broodje kaas zal niet volstaan om de deal te sluiten. “De zakenlunch is belangrijk om het vertrouwen van een klant te winnen. Laat de contracten dan ook in het kantoor en geniet van een lekker maal. Over details heeft men het later.” Kennis van de eetcultuur is in sterke mate van invloed op het succes van zakendoen in België. “In een informele sfeer worden de beste zaken gedaan. Wanneer je rond de lunch of voor het avondeten een afspraak hebt, ga er dan vanuit dat je daarna samen gaat eten en kies er niet voor om naar huis te gaan.” Bij het opbouwen van een zakenrelatie speelt ook de beleving van machtsafstand een rol. “De transparante structuur van Nederlandse ondernemingen wordt in België in ieder geval niet op prijs gesteld. Vragen naar huidige prijzen of afzetcijfers is not done. Deze vragen kan je pas stellen als je een goede relatie hebt opgebouwd.”

Alex voegt het belang van vousvoyeren hieraan toe. “Altijd u zeggen! Dat is erg belangrijk en daar gaan Nederlanders vaak in de fout. Waar we nu zijn, bij een onderdeel van ons bedrijf in België, spreek ik iedereen ook nog steeds met u aan.” Belgen hebben een luistercultuur en Nederlanders een praatcultuur, legt Alex uit. Nederlanders zeggen waar het op staat en dit ervaren Belgen vaak als brutaal. “In Nederland is zelfverzekerd zijn een belangrijke eigenschap voor een zakenman; men moet zichzelf verkopen. In België is men een stuk bescheidener. Wees dus gereserveerd en laat de zakenpartner aan het woord.” Aan deze mentaliteit neemt Alex een voorbeeld: “Ze staan rustig in het leven in België. Mensen zijn wat losser en meer flexibel. In Nederland gaat het communiceren gestructureerder en veel directer, maar het gaat ook gepaard met meer stress.”

Bron: website Nederlandse Ambassade te Brussel