Nederlandse Euro Caps betreedt Japanse koffiemarkt

Boris Dongelmans vertegenwoordigt in Japan het Nederlandse bedrijf Euro Caps dat met private label koffiecapsules de markt wil betreden. In dit artikel gaat hij in op de specifieke markt in Japan voor de koffiemarkt, private label, fair trade producten, en de retail.

De Nederlandse Ambassadeur in Japan, de heer Aart Jacobi proeft Euro Caps' espresso bij hun stand op de Foodex 2018

Japan heeft circa 100 miljoen redelijk welvarende consumenten. In totaal wordt er in Japan jaarlijks 50 miljard kopjes koffie gedronken met name single serve koffie zoals oploskoffie. De koffiemarkt is met zijn focus op specialities zeer divers. In deze markt zijn de private label koffie capsules nog niet aanwezig. De verwachting is dat deze markt in 2018 opengaat. Volgens Boris Dongelmans van Euro Caps is In Japan het ontwikkelen van een netwerk erg belangrijk. “Een cold call werkt niet, een introductie is veel beter."

Is er een markt voor private label producten uit het buitenland?
Dongelmans: “ Er zijn goede kansen voor kwaliteitsproducten met een goed verhaal en karakter in de juiste verpakking. Belangrijk is te weten dat de eisen in Japan veel strenger zijn dan in Europa. Sommige high-end brands verplaatsen hun design en zelfs productie naar Japan, omdat ze merken dat ze met productie de standaarden niet halen die retailers en consument gewend zijn in Japan”.

Verkoopt u al Euro Caps koffie capsules in Japan?
Dongelmans: “Verkoopt u dit product al in Japan. is veelal de eerste vraag op de eerste sales call. Op dit moment zijn Japanse retailers nog terughoudend met de introductie van een private label koffiecapsules omdat niemand de eerste stap wilt zetten. De retailers, zoals de algemene Japanse cultuur, zijn behoudend en de private label markt is niet zo ontwikkeld zoals in Nederland. Toch willen zij tegelijkertijd wel mee gaan met de mondiale trend”.

Met het veranderen van de welvaart en bevolkingsopbouw groeit echter de interesse in private label producten van de grote retailers. Tot op heden waren private label producten echter voornamelijk typisch Japanse producten. Bij de introductie van de nieuwe buitenlandse producten gaan retailers zeer zorgvuldig te werk. Met name de regulering en wetgeving in kwaliteitscontrole word zeer serieus genomen.

In vergelijking tot Europa is er in Japan vrij weinig aandacht voor biologische en Fairtrade producten, zowel bij de A-brands als de huismerken. Langzaam komt hier wel verandering in. Dat wordt vooral gedreven vanuit enkele retailers, zoals AEON, die doelstellingen over het milieu in hun corporate missie hebben opgenomen. De individuele consument lijkt minder geïnteresseerd in duurzaamheid te zijn.

Dongelmans: “Het is van cruciaal belang om sterke relaties met de inkopers bij de grote retailers en distribiteurs te ontwikkelen. Retailers als AEON, Seven-Eleven en Family Mart zijn fijn vertakt in de grote steden en zitten dicht op de consument met relatief kleine Konbini stores. Dit resulteert in een relatief breed maar ondiep assortiment wat het moeilijk maakt ertussen te komen. Verder zijn er voor de high end producten slechts een beperkt aantal luxere supermarkten, die zich ook vaak in de betere wijken of warenhuizen bevinden. Hier is wel  aandacht voor duurdere en buitenlandse producten.”

Met betrekking tot alternatieve verkoopkanalen is shopping TV een mogelijke strategie is om nieuwe producten te introduceren die niet direct de aandacht van retailers trekken. Voor TV is het belangrijk om tijdens een uitzending van 30 minuten altijd met wat nieuws te komen om de aandacht vast te houden. "Er zijn hier 4 grote shopping tv-bedrijven en die bewerken een doelgroep van rond de 10 miljoen kijkers.”

Tip: “Think global but act local“
In Japan is het ontwikkelen van een netwerk volgens Dongelmans erg belangrijk. “Een cold call werkt niet, een introductie is veel beter. Een goede samenwerking met een Japanse zakenpartner verhoogt de kansen voor succes. Sales calls worden daarom samen met de Japanse zakenpartner voorbereid. Er wordt daarbij gelet op de timing, wanneer wat wel en niet verteld kan worden. Tenslotte, dat de klant koning is, weten we ook in Europa, maar in Japan moet je dit iedere keer weer laten zien door hard te werken en alle verzoeken en ideeën zeer serieus te overwegen”.

Voor meer marktinformatie over koffie of de retail kunt u contact opnemen met : tok-lnv@minbuza.nl

Landbouwraad Japan

Mei 2018

Zie ook