Voedselprijsinflatie in het VK bereikt nieuw record van 14,7%

Voedingsmiddelen en dranken waren in oktober jl. 14,7% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat schrijft onderzoeksbureau Kantar bij de publicatie van haar nieuwste analyse van de verkoopcijfers van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.

Inflation written on a blackboard
Beeld: Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Consumenten in het VK bezuinigen meer op hun boodschappen. De verkoop van huismerk producten is met 10,3% gestegen, terwijl de verkoop van merk producen met maar 0,4% is gestegen. Kantar stelt dat de verschuiving naar huismerk producten nog steeds versneld toeneemt. De verkoop van het meest goedkope segment huismerkproducten is met maar liefst 42% gestegen. 

De prijsvechters Aldi en Lidl zagen de grootste omzetgroei. Aldi was in oktober de snelst groeiende supermarktketen. Aldi en Lidl hebben hun omzet het afgelopen jaar met respectievelijk 22,7% en 21,5% vergroot. Hun marktaandelen waren in de 12 weken tot aan 30 oktober respectievelijk 9,2% en 7,2%. 

Tesco, de grootste supermarktketen in VK, had in de laatste 12 weken tot aan 30 oktober een marktaandeel van 27,0% na een verkoopgroei van 3,1%. Van de grootste vier supermarkten had ASDA met 5,3% de grootste omzetgroei. De marktaandelen van Sainsbury’s, Asda, en Morrison’s waren in de 12 weken tot aan 30 oktober respectievelijk 14,9%, 14,3%, en 9,0%. 

Volgens Kantar worstelen 27% van de huishoudens in het land met de financiën, twee maal zoveel als vorig jaar.