Discounters blijven groeien in het VK

De meeste grootste supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk hebben het laatste kwartaal van 2017 meer omzet gedraaid dan in het laatste kwartaal van 2016. Volgens de laatste cijfers van Kantar Worldpanel groeide de totale omzet van supermarkten met 3,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Deze groei zorgde voor een extra omzet van ongeveer 1,2 miljard euro.

Beeld: ©Kantar World Panel

De omzet van de discounters Aldi en Lidl stegen het meest. Beide supermarktketens behaalden in de laatste twaalf weken van 2017 een omzet die 16,8% hoger was dan in dezelfde periode in 2016. Dit is opmerkelijk omdat veel consumenten voor kerstboodschappen terug gaan naar de ‘traditionele supermarkten’ voor hun vertrouwde favoriete producten. Desondanks hebben Aldi en Lidl bijna één miljoen extra klanten aan weten te trekken in het laatste kwartaal van 2017.

Een andere uitschieter is de online supermarktketen Ocado. De omzet van Ocado in de laatste twaalf weken van 2017 was 8,4% hoger ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

De ‘grote vier’

Van de grootste vier supermarktketens, namelijk Tesco, Sainsbury’s, Morrisons en Asda, was Tesco in de laatste twaalf weken van 2017 het succesvolste.

Beeld: ©Kantar World Panel

De omzet van Tesco steeg met 3,1%, wat het marktaandeel van de supermarktketen op 28% bracht. Volgens Kantar Worldpanel heeft onder andere de populariteit van het Tesco eigenmerk hier aan bijgedragen. Daarnaast viel eerste kerstdag op een maandag, wat betekende dat de Tesco Express winkels, net als andere convenience stores, profiteerden van de beperkte openingstijden van de grotere supermarktfilialen op kerstavond.

Bron: Kantar World Panel