Spanje: meer NL-deelname Fruit Attraction en Flower and Garden Attraction

Van 22-24 oktober vond de 11e editie van de internationale groenten- en fruit vakbeurs Fruit Attraction plaats in Madrid. Dit jaar heeft de vakbeurs 1.800 bedrijven uit 59 landen en 90.000 professionals uit 130 landen verwelkomd; 10% meer dan in 2018. Tijdens de beurs vond tevens de 2e editie van de Flower and Garden Attraction plaats. Dit jaar namen er in totaal 75 Nederlandse bedrijven deel aan de beurs (15 meer dan vorig jaar) Twee keer zoveel Nederlandse bedrijven stonden dit jaar in de Flower and Garden Attraction hal.

Beeld: ©Ambassade Nederland

De nationale deelname vertegenwoordigde 65% van het totaal aantal exposanten, inclusief de aanwezigheid van alle Spaanse autonome regio’s die groenten en fruit produceren in het land. De internationale deelname betrof dit jaar 59 landen, d.w.z. 35% van de Fruit Attraction; 16% meer dan in 2018.

Wederom dit jaar was er tijdens de Fruit Attraction beurs een collectieve stand van GroentenFruitHuis aanwezig met 24 bedrijven, georganiseerd door Holland Fresh Group. Tevens waren grote bedrijven als Koppert Cress, Bejo Ibérica en Rijk Zwaan aanwezig. Rijk Zwaan heeft net als vorig jaar een prijs gewonnen, dit jaar de Fruit Attraction Innovation Award voor hun Sparkle RZ. In de hal van Flower and Garden Attraction was tevens een collectieve Dutch Celebrations stand aanwezig, georganiseerd door GREENN.

De Nederlandse deelname was als volgt verdeeld per sector:

  • Fresh Produce – 43 bedrijven
  • Ondersteunende industrie – 21 bedrijven
  • Flower and Garden Attraction – 8 bedrijven
  • Smart Agro – 3 bedrijven

Op de eerste dag van beurs hebben ambassadeur Jan Versteeg en landbouwraad Nina Berendsen een bezoek gebracht aan de collectieve stand van GroentenFruitHuis en aan andere Nederlandse bedrijven op de beurs. Tevens bracht de Spaanse Minister van Landbouw, Luis Planas, een bezoek aan de collectieve stand. Tijdens dit bezoek heeft de Ambassadeur de LNV Visie van Minister Schouten overhandigd aan Minister Planas.

De tweede dag van Fruit Attraction was zonder twijfel de drukste dag. Zelfs op de laatste dag kwamen er veel bezoekers naar de beurs, maar rond 15.00 uur hadden veel bezoekers en exposanten de hallen verlaten. De toename van het aantal bezoekers op de laatste dag heeft alles te maken met het feit dat de Fruit Attraction beurs nu plaatsvindt van dinsdag tot en met donderdag, in plaats van op woensdag te beginnen en op vrijdag te eindigen.

Tijdens de beurs staan thema’s als innovatie, diversiteit, kwaliteit, kennis en marketing centraal. Dit jaar was er een opvallende focus op de verpakking. Kartonnen schudbekers, topseal verpakkingen, biologisch afbreekbare folies in alle maten en kleuren waren tijdens de beurs overal te vinden. Er leek dit jaar minder aandacht te zijn voor de biologische teelt. De bedrijven die zich wel richtten op biologisch deelden een hal met de bloemen- en plantenhandelaren.