Spanje: vraag naar zwak alcoholische en alcoholvrije dranken zal met 37% toenemen

Los van de huidige vraag naar frisdranken zal als gevolg van de groeiende belangstelling van de Spaanse consumenten voor gezondheid de vraag naar zwak alcoholische en alcoholvrije dranken toenemen.

Mark Meek, CEO van IWRS (Interactief Web Response Systeem) beweert dat deze ontwikkeling een belangrijke kans biedt voor producenten van alcoholische dranken om nieuwe producten te ontwikkelen en zo hun inkomsten te verhogen.

Een onderzoek verricht door het IWRS toont aan dat er momenteel weinig aandacht bestaat voor de zwak alcoholische en alcoholvrije drankensector, hoewel deze zich naar verwachting wereldwijd aanzienlijk zal uitbreiden.

In het VK bedraagt dit type drank slechts 1,3% van het totale marktaanbod van alcoholische dranken en in de VS 0,5%. De onderzoeken tonen echter aan dat consumenten hun alcoholgebruik willen verminderen en dit type drank als een optie beschouwen indien ze producten vinden die aan hun smaakverwachtingen voldoen. De meeste bars en restaurants die wereldwijd werden ondervraagd door het IWRS boden alcoholvrij bier aan, terwijl het aanbod van alcoholvrije wijn praktisch nihil was.

Op markten zoals die in de VS, zal het aanbod van RTD (ready to drink beverages) naar verwachting met 38,8% toenemen, wijn met 17,7% en sterke drank met 7,1%. Volgens gegevens van het IWRS zal in het VK het aanbod van zwak alcoholische en alcoholvrije dranken met 81,1% stijgen, de RTD met 44,3% en cider met 13%.

Spanje is een van de grootste en meest erkende alcoholvrije drankenmarkten in Europa, vooral voor wat betreft haar alcoholvrije bieren (14% van de totale consumptie) en mixdranken (Spaanse sangría en zomerwijn (tinto de verano), cocktails, RTD). De resultaten van het onderzoek van IWRS tonen aan dat 95% van de Spaanse consumenten het alcoholgebruik probeert te verminderen. De drijfveer hierachter is te vinden in verschillende factoren, waaronder de invoering van strengere wetten omtrent rijgedrag en alcoholgebruik en een bredere culturele bewustwording van welzijn en gezondheid.

Volgens het IWRS onderzoek zal de consumptie van zwak alcoholische en alcoholvrije dranken in Spanje tussen 2018 en 2022 met 36,8% toenemen.

Bron: Alimarket