Spanje: wat gaat er gebeuren met supermarktketen Dia?

De CEO van de Spaanse discount supermarktketen Dia, Borja de la Cierva, maakte bekend dat Dia in 2018 haar “slechtste jaar” afsloot sinds haar oprichting meer dan 40 jaar geleden.

Supermarktketen Dia
Beeld: ©El País / El País
Supermarktketen Dia

De Spaanse supermarktketen leed in 2018 een verlies van €352 mln., vergeleken met haar gemaakte winst van €101,2 mln. in het jaar daarvoor. Haar verkoopcijfers daalden met 11,3% tot €7.288,8 mln. en haar netto vermogen daalde naar €166 mln. Dat betekent dat zij verkeert in technisch faillissement.

Als gevolg van deze resultaten heeft de supermarktketen aangekondigd dat zij 2100 Spaanse werknemers zal ontslaan - 7,8% van haar personeel - en 600 winkels zal sluiten, waarvan 300 in 2019.

De winstverliezen zijn te verklaren door een sterke achteruitgang van de handelsactiviteiten, met een omzetdaling van respectievelijk 3,6% en 5,2%, in Spanje en Portugal. De verkoopcijfers werden ook beïnvloed door de impact van de forse wisselkoersveranderingen in Argentinië en Brazilië, waar de omzet daalde met respectievelijk 30,3% en 18,1%. Volgens het bedrijf zou de netto-omzet zonder de impact van de wisselkoersveranderingen wereldwijd met 7,4% zijn gegroeid.

De netto schuld is vanwege deze situatie met 53,5% gegroeid tot €1.451 mln. hetgeen, tezamen met een negatief vermogen van €166 mln., het bedrijf overlaat aan de gunsten van Russisch magnaat Mikhail Fridman, haar eerste aandeelhouder met 29% van het kapitaal, die een bod van €0,67 per aandeel heeft uitgebracht, een prijs iets onder €0,70 per 10 februari.

Dia heeft, parallel aan de presentatie van de resultaten, haar Strategisch Plan 2018-2023 uiteengezet. Met behulp hiervan wil zij het verlies aan marktaandeel, dat het bedrijf al enige maanden lijdt als gevolg van de concurrentie van andere supermarken als Mercadona en Lidl, herstellen.

De Spaanse discount supermarkt begint de eerste fase van dit nieuwe businessplan in Spanje met een korting op haar huismerkproducten. Zo heeft het bedrijf kortingen toegepast op ongeveer 200 verschillende productmerken. Dit is de grootste verandering ter vervanging van haar wekelijkse aanbiedingen; bronnen binnen de Dia Groep beweren dat het grote aantal aanbiedingen te complex was voor haar keten van 3.774 supermarkten in Spanje en dat het doel is om de efficiëntie te "vereenvoudigen" en te verbeteren.

Dezelfde bronnen hebben tevens erkend dat uit een interne audit naar voren is gekomen dat de prijs die de supermarktketen biedt, vergeleken met andere concurrenten, niet meer beantwoord aan de verwachting van de consument; met de prijsverlaging van haar huismerkproducten hoopt zij een deel van haar klanten terug te winnen.

Mikahil Fridman stelt via zijn beleggingfonds Letterone een reddingsplan voor. Dit plan wijkt duidelijk af van het herstructureringsplan van het huidige bedrijfsmanagement van Dia, dat probeert haar schuld te herfinancieren terwijl zij tegelijkertijd kapitaalverhoging realiseert en niet-strategische activa verkoopt. Dit alles om Dia haar financiële situatie te saneren.

Volgens recente berichten overwegen drie van de grootste supermarktketens in Europa: Carrefour, Lidl en Sonae, een bod te doen op Dia. De interesse van deze drie ketens is bewijs dat de Spaanse discount supermarktketen nog steeds waardevol is voor de Retail sector. Hoewel zij in ernstige financiële problemen verkeert, genereert Dia nog altijd een ebitda van €246 mln.

Bronnen: El País, Alimarket y elindependiente.com