Dutch Cuisine presenteert zich in Spanje

  • Binnen het gastronomisch congres Madrid Fusión 2018, de stand "Tastes like Dutch", gefinancierd en georganiseerd door de ambassade, heeft het visitekaartje mogen zijn voor de gastronomie van Dutch Cuisine in Spanje.
  • Dutch Cuisine werd gerepresenteerd door de chefs Gerard Voskuilen en Leendert Klaassens, met daarnaast de hulp van twee studenten van ROC Friese Poort, Simon de Mol en Dirk Beverdam.
  • De producten werden geleverd door Koppert Cress, SaltFarm Texel, Driscoll's, Qualimer, Bejo, D'Elite, Asttra, Vien0, Rokerij de Groot & Zn en Westfort.
  • Madrid Fusión 2018 telde 200 exposanten, 966 erkende nationale en internationale journalisten, 1.896 afgevaardigden en 12.924 congresdeelnemers verdeeld over drie dagen.
Madrid Fusión
Auditorium waar het congress van de chefs gehouden werd

Onder het motto "Vierde generatie: meesters van de toekomst", de 16e editie van Madrid Fusión, gehouden op 22 tot 24 januari 2018, koos ervoor bekendheid te geven aan jonge getalenteerde koks, evenals actuele thema's zoals voedselverspilling.

Meer dan 100 bedrijven, 60 live demonstraties, 21 workshops, 15 wedstrijden en 150 exposerende bedrijven vormden deel van Madrid Fusión.

Japan stond centraal maar ook steden als Berlijn, Lissabon, Sint Petersburg, Tel Aviv en Tokio. Opvallende namen onder deelnemende buitenlandse chef-koks waren Zaiyu Hasegawa, Tomoya Kawada, Leonor Espinosa, Joao Rodrigus, Alexandre Silva, Henrique Sà Pesoa, Moti Titman, Yossi Shitrit, Sebastian Frank, Andreas Rieger, Dmitry Blinov en Igor Grishechkin. Spanje werd vertegenwoordigd door de deelname van erkende chefs zoals Mario Sandoval, Joan Roca, Elena Arzak, Quique Dacosta, Andoni Aduriz gelijktijdig met anderen jonger maar minder bekend bij het grote publiek, zoals Tonino Valiente, Nanín Pérez, Alexis García, Dani Frías.

Dutch Cuisine ontwierp drie hapjes, gebaseerd op de principes van culinaire duurzaamheid, aangepast aan de Spaanse smaak, die dagelijks tijdens zes proeverijen werden aangeboden aan een selecte groep influencers. De drie hapjes zijn gebaseerd en gemaakt met de beste producten van Nederlandse (zee)bodem. 

  • Rolmops: verschillende texturen zeewier geserveerd met een rolmops van kleine schelpdieren en zeewiercracker. Zeewier is het product van de toekomst met weinig calorieën en de vezels zorgen voor bloeddrukverlaging.
  • 'Dutch pancake':  In plaats van de traditionele zoete pannenkoek een boekweit pannenkoek met een toffe van buikspek en bruine bonen. Geïnspireerd op de Chinese keuken en bereiding van Peking eend. Boekweit is rijk aan koolhydraten, vezels en vitaminen en glutenvrij.
  • Frietje speciaal: gemaakt van de zoute aardappel geteeld op zilte grond op Texel. Geserveerd met mayonaise van VOC kruiden. Geteeld zonder pesticide en bemest met eetbaar zeewier die de aardappel verrijkt met belangrijke nutriënten.

Zowel de chef-koks, als de ambassadeur tijdens zijn bezoek aan het congres, ontvingen veel aandacht van verschillende media met interviews voor de nationale televisie en radio en tevens culinaire tijdschriften. Verschillende informatie over de Nederlandse deelname werd verspreid via sociale media.

Dutch Cuisine is een organisatie gevormd door de Koksgilde, waaronder Jonnie Boer, Alexander Brouwer, Angelique Schmeinck en Luc Kusters. Dutch Cuisine hanteert 5 principes gebaseerd op de Nederlandse culinaire identiteit. Deze principes zijn gebaseerd op de gedachtegoed van Meester chef Albert Kooy. Het gebruik van streekproducten en seizoen gerechten in het menu. Een streven van 80% plantaardige producten en 20% vlees/vis. Duurzaamheid door te gebruiken wat de natuur ons biedt en werken met kwaliteitsproducten, al dan niet biologisch, diervriendelijk, puur en vers. Dit alles met het oog op welzijn voor mens, dier en plant.