Abac fonds koopt Gambrinus en Cruz Blanca van Heineken

Het Abac fonds positioneert zich als favoriet in het verkoopproces van de Spaanse horecatak van Heineken, Beer & Food, dat onder andere de merken Gambrinus en Cervecería Cruz Blanca exploiteert. Tot zover El Economista weet, zal de koop over enkele dagen gesloten worden. 

Gambrinus

Enkele maanden geleden heeft Heineken voor de verkoop de hulp ingeroepen van adviesbureau Key Capital Partners. Deze heeft op zijn beurt aangeklopt bij diverse privé fondsen, van de gelegenheid gebruik makend van de investeringen in de op dit moment groeiende horecasector. Met de verkoop wil Heineken zich exclusief richten op de productie en verkoop van bier. De koper dient het huidige directieteam en de werknemers van de verschillende vestigingen te behouden.

Financiële bronnen hebben aan deze krant gemeld dat slechts vier fondsen de eind fase behaalden, onder andere Nazca - eigenaar van de Foodbox. De voorkeur is uiteindelijke gevallen op Abac door het competitieve aanbod, volgens deze zelfde bronnen.

Abac's betrokkenheid in deze sector is aannemelijk door het profiel van de oprichters. Oriol Pinya en Javier Rigau, twee van de oprichters, bekleedden relevante functies in het Apax Partners fonds met betrekking tot de consumentensector, waar zij verantwoordelijk waren voor het wereldwijde consumententeam en voornamelijk het consumenten- en handelsteam. De derde oprichter, Borja Martínez, was verantwoordelijk voor de Spaanse markt sinds 2004. Op dit moment heeft Abac drie ondernemingen: Pronokal, Industrial Metalchaucho en Figueras International Seating.

Bron: www.eleconomista.es