Kansen voor vleesvervangers in retail Singapore

Terwijl in Nederland de discussie in volle gang is over of vegetarisch producten "vleesnamen" mogen hebben, wordt in Singapore aan nieuwe producten gewerkt.

Tijdens TechInnovations presenteerde Ricky Lim van het Singaporese bedrijf Veego (voorheen actief onde de naam Veyotein) een prototype van een vleesvervanger voor de Singaporese markt. Nog voor het einde van het jaar ligt het in de schappen bij grote supermarktketens.

Voor consumenten in Singapore liggen de redenen om naar vegetarische alternatieven over te stappen voornamelijk op het gebied van gezondheid. Elke dag vlees eten verhoogt de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Diabetes is in Singapore een epidemie aan het worden. Ook speelt het nieuws over kans op dierziekten als vogelgriep en schandalen met besmet vlees een rol.

De bereiding van Veego is net zoals vlees; het kan worden gestoomd, gebakken, of gebraden. Het product is volgens Lim goed genoeg om gelanceerd te worden, al werkt hij ook aan een “versie 2.0”.

Tegelijkertijd is de markt in Nederland volop in beweging. Na het nieuws dat de NVWA van oordeel is dat de Vegetarische Slager zijn productnamen moet aanpassen om verwarring bij consumenten te voorkomen, steeg de verkoop van hun producten met 30% afgelopen week.

De markt in Nederland is met het productaanbod van bedrijven als Seamore en de Vegetarische Slager verder ontwikkeld dan de Singaporese. Wie grijpt de kans?

Bronnen:
– Presentatie Ricky Lim, Veego op 20 September tijdens TechInnovations
https://www.livekindly.co/singapore-vegan-meat-startup/
https://www.foodnavigator.com/Article/2017/10/05/Vegetarian-Butcher-slams-Dutch-food-authority-for-double-standards-over-misleading-meat-name-ban