Denemarken: Corona en het digitaal boodschappen doen

Minuten nadat de Deense PM op 11 maart meldde dat Denemarken vanwege Corona ‘gesloten’ was, sloegen de Denen aan het hamsteren. Die primaire reactie was snel over, het aanbod in de supermarkten werd snel weer normaal, maar het aantal klanten dat boodschappen thuis liet bezorgen nam  enorm toe.In de media werd al snel gespeculeerd dat de Coronacrisis de lang verwachtte doorbraak van het digitaal boodschappen doen zou betekenen.

‘Coop heeft de omzet verdrievoudigd, Sallings omzet in BilkaToGo groeide met 500% en Nemlig.com verdubbelde de omzet. Die groei betekent dat de digitale supermarkthandel de doorbraak heeft gekregen, waar de sector zo lang op heeft gewacht.’ Aldus directeur Niels Ralund van de Vereniging voor Deense Internet Handel, FDIH.

Nemlig.com heeft ook Gouda
Beeld: Renske Nijland
Nemlig.com heeft ook Gouda

Verwachtingen

Uit de nieuwste cijfers van de belangenorganisatie voor de E-trade, FDIH, blijkt dat de Denen in 2019 DKK 146 mld, bijna €20 mld, op het internet besteedden. Daarvan werd DKK 6,6 mld (€900 mln) aan zogenaamde supermarktproducten uitgegeven, dus 4,5%. Er was dus ruimte voor groei, veel ruimte zelfs.

10% van de klanten zei kort voor de Coronacrisis supermarktproducten op het internet te kopen, 40% zei juist nooit supermarkt producten via internet te willen kopen.

In het afgelopen decennia groeiden de digitale supermarkten in Denemarken qua omzet gestaag, maar bleef ver achter bij de verwachtingen.

De grote verwachtingen waren gebaseerd op het feit dat de Denen tweeverdieners zijn en gezinnen met kinderen het  altijd druk hebben, alsmede de vergevorderde digitale ontwikkeling van praktisch alle consumenten.

De Denen bleven echter in grote getalen zelf boodschappen doen, gemiddeld meerdere keren per week.

De Corona crisis veranderde dat. Ook de Denen moesten zoveel mogelijk thuis blijven. De aanbevelingen van de overheid waren dat gewone consumenten wel naar supermarkten konden komen, maar alleen en zo min mogelijk. Afstand houden en handhygiëne werd benadrukt voor de consumenten. Voor kwetsbare groepen, voor wie zelf isolatie aanbevolen werd  en voor mensen in verplichtte quarantaine bleek de online supermarkt opeens een goede mogelijkheid om boodschappen te bestellen. 

De Corona crisis kwam bovendien op een moment dat de bevolking, ook de mensen ouder dan 70 in voldoende mate digitaal geschoold waren om ook daadwerkelijk zelf de boodschappen te kunnen bestellen.

Spelers op de Deense markt

Nemlig.com en Coop.dk Mad zijn de grootste online supermarkt concepten met een eigen transport systeem. Nemlig.com had al snel problemen met de snelle toename van de vraag en stelde 200 extra medewerkers aan.  Nemlig.com kon ondanks de grote toestroom van klanten, nog binnen een dag of twee leveren. Van de bezorger begreep ik wél dat ze het razend druk hadden, er was géén tijd voor een praatje over de Deense online supermarkten.

Coop.dk Mad zag een verdrievoudiging van het aantal klanten en van de omzet. Bestellingen van 27€ of meer worden gratis bezorgd. Op hun internetsite zie ik dat binnen een paar dagen bezorgd kan worden.

Voor 4€ brengt Fillop van de Sallings Group een persoonlijk samengestelde doos basisproducten (geen verse waren) bij de consument. Het is een soort abonnement. In september 2019 startte men met een testfase en het eerste jaar hoopte men 50.000 klanten te kunnen werven.

De distributiegroep Sallings Group had ook al het concept Bilka to go. Hierbij wordt het klanten bespaard werd om de hele hypermarkt door te moeten. De boodschappen worden online besteld en de klant haalt ze op; click & collect. Het probleem voor dit systeem was de concentratie van het afhalen aan het eind van de werkdag, géén goed idee in tijden van Corona. Ook de toestroming van nieuwe klanten en langere wachttijd, tot meerdere dagen,  was een probleem.

Vigo van REMA1000 schakelt klanten in om te zorgen dat de bestellingen samengesteld én afgeleverd worden. Als klant kun je producten op je boodschappenlijstje zetten, die een behulpzaam iemand bij jou in de buurt dan haalt en bij je aflevert. Als behulpzame persoon kan je er iets mee verdienen, krijg je wat activiteit en leer je nieuwe mensen kennen, aldus de instructie video. Afhankelijk van de omvang ontvangt de inkoper tussen de 4 en 8€ voor 1 tot 4 tassen met boodschappen. Ja, natuurlijk bepaald de winkel in hoeveel tassen de boodschappen passen!

Toekomst

Bezorgdheid rondom Corona zorgt in deze dagen voor omzet in de E-trade, waaronder de E-supermarkten en vergelijkbare diensten. Het lijkt logisch dat een aantal van de klanten die kennismaken met het systeem ook in de toekomst gebruik blijven maken van de mogelijkheden.

Het kan ook zijn dat, geconfronteerd met wachttijden en geografische beperkingen aan het bezorgsysteem, de consumenten zich afkeren van het digitaal boodschappen doen.

Ik durf het niet te voorspellen.

Wordt vervolgd!

Renske Nijland, Kopenhagen.

Voor tussentijdse updates: renske.nijland@minbuza.nl