Copenhagen Food Week: kansen en inspiratie

Eind augustus en begin september staat Kopenhagen in het teken van voedsel. Verschillende beurzen, zowel B2B als B2C, evenementen, conferenties en een internationale voedseltop kleuren de stad. Er is veel focus op duurzaam, circulair en lokaal, met de Sustainable Development Goals op de voorgrond.

Dat Kopenhagen the place to be is op het gebied van voedsel in de Scandinavische landen is geen verrassing, met wereldberoemde restaurants als Noma en Geranium. Met een sterke en innovatieve agri-food scene is het een uitstekende plek voor zowel bedrijven als organisaties om kennis te maken met de Scandinavische markt. Copenhagen Food Week biedt een podium voor zulke ontmoetingen met evenementen, beurzen, en activiteiten. Hieronder een overzicht van de grootste events.

Bite CPH: niche en innovatief

Bite CPH is een kleine beurs met veel innovatieve en niche producten, hier vind men bijvoorbeeld zeewier chips, insectenmeel, en veganistische kaas. Er is ook veel aandacht voor voedselverspilling, waarvoor innovatieve oplossingen worden gepresenteerd. Een opvallende oplossing wordt geboden door Foodsharing Copenhagen, een organisatie die voedsel redt in de stad en gratis weg geeft aan iedereen die daar behoefte aan heeft. De sfeer is informeel en open, waardoor het makkelijk is om in gesprek te komen. Het is een rustige en kleinschalige beurs waar er ook ruimte en tijd is om een goed gesprek te voeren.

Beeld: N. Blömer
Bite Copenhagen beurs.

Hørkram Høstmesse: een grootschalige beurs

Hørkram is een Deense voedsel distributeur gericht op de food service en catering sector. De Høstmesse, in het Nederlands Oogstfeest of Herfstmarkt, is een jaarlijkse B2B beurs die voornamelijk gericht is op inkopers maar die ook veel consumenten aantrekt. Hoewel de voertaal Deens is zijn er ook internationale bedrijven te vinden, en ook Nederlandse bedrijven zijn vertegenwoordigd op de beurs (klik hier voor de lijst met deelnemers). Bijvoorbeeld Rainbow International en Halls BV. Het aanbod is breed, van vis tot groente tot decor en schoonmaakmiddelen. Kortom, alles voor foodservice.

Het valt op dat er veel aandacht is voor duurzaamheid. De blokjes die de Sustainable Development Goals representeren zijn overal terug te zien op de stands.

University of Copenhagen Food Day

Ook in de academische wereld staat voedsel centraal tijdens de Copenhagen Food week. De universiteit van Kopenhagen organiseert sinds twee jaar de jaarlijkse UCPH Food Day, een dag vol met presentaties en discussies over de toekomst van voeding. Het evenement is (vooralsnog) gratis toegankelijk en open voor iedereen. De dag staat in het teken van circulair, duurzaam en gezondheid, met speciale aandacht voor de Sustainable Development Goals. Zo wordt er tijdens de sessie met thema Food production through circular economy een discussie gehouden over visproductie, vleesconsumptie en pitcht het nieuwe Deense bedrijf Agrain producten gemaakt van bierbostel.

Behalve studenten en academici zijn er ook vertegenwoordigers aanwezig uit industrie en beleid, bijvoorbeeld Orkla, Arla, en regionale beleidsmedewerkers uit zowel Zweden als Denemarken. Tijdens een volledig verzorgde lunch en na afloop is er genoeg gelegenheid om te netwerken.

Beeld: N. Blömer
Plenaire sessie op UCPH Food Day 2019.

Opvallende trends

Naast duurzaamheid en innovatie zijn er een aantal opvallende trends op de Deense, maar ook Scandinavische markt; vegetarisch, zeewier en lokaal voedsel. Deze trends passen overigens goed in de Sustainable Development Goals waardoor het niet als een verassing komt dat deze onderwerpen meer aandacht krijgen.

Vegetarisch en veganistisch

Het is niet te missen in het nieuws: er is een omschakeling naar meer vegetarisch en veganistisch voedsel nodig om de effecten van de klimaat crisis af te remmen. Zo kwam onlangs een IPCC rapport van de VN uit dat deze transitie fundamenteel is voor een duurzame toekomst.

De omschakeling naar minder vlees is ook in Denemarken voelbaar. Consumenten minderen met vlees eten en de vraag naar vleesvervangers, het liefst van Deense bodem, neemt toe. Vooral jongeren eten steeds minder vlees, en meer dan één derde van de Deense bevolking zegt te minderen. Alternatieve eiwitbronnen die vaak genoemd worden in de Deense media als potentiële oplossing zijn (Nederlands) kweekvlees, vleesvervangers, en proteïne poeder gemaakt van insecten.

Voor veel Denen, voor wie het AVG (aardappel-vlees-groente) dieet normaal is, zal de rol van vleesvervangers die het vlees-gevoel behouden belangrijker worden. Tijdens Bite CPH staan er veel stands met vegetarische producten, zoals het Deense Naturli. Het meest opvallende is de stand van het Duitse ‘Like Meat’, wiens producten geproduceerd worden in Nederland. Er worden veganistische burgers uitgedeeld en er staat een lange rij.

Beeld: N. Blömer
Vegan burger van Naturli word gratis weggegeven.

Zeewier en algen

Dat we meer eiwitten moeten produceren uit planten is duidelijk, maar niet de enige oplossing. Naast planten is ook de zee een belangrijkere bron van eiwit en andere voedingsstoffen aan het worden. Het valt op dat er steeds meer zeewier- en algenproducten op de markt komen. Zeewier en algen hebben een groot potentiaal om op een duurzame manier voeding te leveren. Voorbeelden van initiatieven in Denemarken zijn het Faroëse Tari Seaweed, de Danish Seaweed Organisation en het Groenlandse Royal Greenland.

Beeld: R. Nijland
Tari Seaweed uit de Faroër op de Bite Copenhagen beurs.

Lokaal blijft belangrijk

Geen nieuwe trend, maar wel nog steeds erg belangrijk voor de Noordse landen is dat voedsel het liefst lokaal geproduceerd wordt. Het liefst eten Denen Deens voedsel. Dat geldt ook voor vleesvervangers, en is er dus een vraag naar vleesvervangers met Deens-geproduceerde ingrediënten. Vol trots wordt op de verschillende beurzen aangekondigd dat producten ofwel 100% Deense ingrediënten hebben, of in Denemarken worden geproduceerd. Een combinatie van beiden is nóg beter.

CPH Food Week gemist?

Volgend jaar zijn er weer veel evenementen en kansen tijdens Food Week. Ook aan de andere kant van de Øresund, in Zweden, worden er evenementen georganiseerd. Binnenkort wordt bijvoorbeeld de jaarlijkse bio-beurs Nordic Organic Food Fair in Malmö weer gehouden. Van 13 tot 14 november 2019 staat het conferentiecentrum Malmömässan vol met bedrijven en organisaties uit de biologische sector, maar ook health foods, vegetarisch, en veganistisch wordt volop vertegenwoordigd. Een goede kans om Scandinavische business partners te ontmoeten en een product te pitchen.

Nynke Blömer, 11 september 2019, Kopenhagen.