Frankrijk - Beweging in de alternatieve eiwitten

Vijf bedrijven zetten samen InterVeg op, “Frankrijks eerste coalitie voor plantaardig voedsel”. InterVeg wil beleidsmakers en het grote publiek mobiliseren rond een gedeelde visie op duurzame, gezonde en soevereine voeding.

Vijf grote spelers in de Franse plantaardige voedingssector hebben samen InterVeg gelanceerd. Deze nieuwe “club” werkt aan een gemeenschappelijk doel: ervoor zorgen dat plantaardige maaltijden een integraal onderdeel worden van het dagelijks leven van Fransen.

Het gaat hierbij om de volgende spelers: Hari&Co, Accro, HappyVore, La Vie en Swap Food.

InterVeg
Beeld: ©InterVeg

Hari&Co

Hari&Co
Beeld: ©Hari&Co

Gestart in 2014 en inmiddels uitgegroeid tot een stevig bedrijf, in samenwerking met Franse reus op het gebied van plantaardige gewassen, Groupe Avril. Met meer dan 35 werknemers is HARi&CO aanwezig in de in meer dan 5000 supermarkten en in de collectieve en commerciële catering. Ze focussen op vleesvervangers op basis van peulvruchten, linzen, kikkererwten of kidneybonen. 

Hari & Co

Accro

HappyVore

HappyVore
Beeld: ©HappyVore

Gecertifieerd Bcorp. Het bedrijf biedt een gevarieerd aanbod aan vegetarische en veganistische gerechten, waaronder opties die de smaak en textuur van vlees nabootsen, zodat gezondheidsbewuste consumenten kunnen genieten van bevredigende maaltijden terwijl ze hun impact op het milieu verminderen door minder koolstof en water te gebruiken.
Voorheen heette Happyvore Les Nouveaux Fermiers, Het bedrijf is opgericht in 2019. Momenteel werken er 117 mensen.

Happy Vore

ACCRO
Beeld: ©PAR_LNV

Biedt een assortiment 100% plantaardige alternatieven, gemaakt in Frankrijk, op basis van erwten- en tarwe-eiwit, makkelijk te gebruiken in al je recepten. Accro is B CORP-certified. Opgericht in 2019, gevestigd in Noord-Frankrijk, in een zeer recente en moderne fabriek  met meer dan 100 werknemers. Goed voor een omzet van 4 miljoen euro. Accro is mogelijk gemaakt door investeringen van Roquette, een multinational op gebied van plantaardige ingrediënten. 

ACCRO

La Vie Foods

LaVie
Beeld: ©LaViaFoods

Op de website van La Vie is te lezen dat deze startup een plantaardige oplossing gebruikt. La Vie vervangt bacon, ham en spekjes met een plantaardige varkensvervangers, 100 % vegetarisch. Ze zijn in 2019 gestart en focussen momenteel, naast de Franse markt, met reclamecampagnes op de UK en de verkoop. Vorig jaar is dan ook de omzet in de UK gestegen. Met name in de supermerkt Tesco zijn de producten van La Vie te vinden. La Vie is eigendom van Nestlé.

LaVie

Swap Food

Swap
Beeld: ©SWAP

Vervangt kip door een plantaardig product. Oorspronkelijk opgericht in 2020 in Frankrijk, veranderden hun naam in 2024 van Umiami naar SWAP om duidelijk te maken hoe eenvoudig het is voor consumenten en chef-koks om eiwitten te ruilen. SWAP is momenteel verkrijgbaar in Europa en Chicago, Illinois. Swap Food telt momenteel meer dan 50 werknemers.

SWAP

InterVeg - wat zijn de voordelen van deze collectieve actie?

De markt voor plantaardige voeding groeit in Frankrijk. Tussen 2022 en 2024 is de waarde van het segment plantaardige eiwitten met 33% gestegen, waardoor de totale markt in 2024 €177 miljoen bedroeg. Volgens InterVeg “heeft Frankrijk, Europa's grootste landbouwmogendheid, nu de kans om een Europese leider te worden in deze voedseltransitie”. 

InterVeg promoot de voordelen van plantaardige voeding. Dit type dieet zou de Franse afhankelijkheid van vleesimport verminderen (23% voor rundvlees, en tot 44% voor gevogelte). De voordelen voor de gezondheid worden ook benadrukt, met een vermindering van het risico op hart- en vaatziekten (-51%), diabetes type 2 (-34%) en darmkanker (-46%). Wat het milieu betreft, zou het tegen 2050 de koolstofuitstoot van de voedingssector met 49% kunnen verminderen, de hoeveelheid benodigde landbouwgrond tot 3,3 keer verminderen en het zoetwaterverbruik halveren.

Een constructieve, niet-ideologische aanpak

InterVeg: "Onze ambitie is om plantaardige maaltijden vanzelfsprekend te maken, zonder de Franse culinaire traditie te verloochenen”, zegt Nicolas Dhers, voorzitter van InterVeg. De vereniging ziet zichzelf als een onpartijdig forum voor samenwerking, openheid en verantwoordelijkheid, met als doel het structureren van een inclusieve en duurzame sector.

InterVeg richt zich daarbij op twee strategische gebieden:

  1.  Creëer een constructieve dialoog met institutionele spelers om een politiek en regelgevend kader te vormen dat bevorderlijk is voor het versnellen van deze overgang naar plantaardige producten.
  2. Promotie-evenementen voor het grote publiek organiseren om de overstap naar plantaardige alternatieven te stimuleren.

In een interview met Celine Laisney, van AlimAvenir (adviesbureau gespecialiseerd in trends- en voedingspatronen)  was onlangs te lezen dat “in plaats van het einde van dierlijke eiwitten, gaan we naar een grotere verscheidenheid aan eiwitten in onze voeding”. Op de vraag of dierlijke eiwitten nog een toekomst hebben antwoordt Celine Laisney dat op wereldwijd niveau deze productie juist toeneemt onder invloed van de bevolkingsgroei en de stijgende inkomens.

Overige ontwikkelingen op het gebied van plantaardige eiwitten in Frankrijk

La Vie Foods haalt €25 miljoen op en verwelkomt nieuwe aandeelhouders.

De startup La Vie is gespecialiseerd in vleeswaren kondigde aan dat zij dank zij een financieringsronde, waarvan een deel afkomstig is van equity crowdfunding, boven verwachting uitkwam (15 tot 20 miljoen was de inschatting).Nieuwe investeerders zijn Zintinus en SparkfoodHet bedrijf wil zijn distributie en toegankelijkheid in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk versnellen (met o.a. verkoop via de supermarkten, waaronder Tesco).

Bel investeert €7,5 miljoen in zijn R&D-centrum

Bel financiert samen met andere fabrikanten en de Franse overheid een onderzoeksprogramma naar gefermenteerde voedingsmiddelen ter waarde van €9 miljoen. Dit publiek-private project heet Ferments du Futur.

Website

De maker van La Vache Qui Rit en Kiri wil alternatieven voor zuivelproducten ontwikkelen om zijn impact op het milieu te verbeteren en te voldoen aan de vraag van een groeiende wereldmarkt.

Bel anticipeert op een toekomst die meer plantaardig en minder dierlijk zal zijn: in essentie komt dit tot uiting in de ambitie van het bedrijf om in 2050 de helft van zijn omzet te halen uit plantaardige producten, vergeleken met een derde op dit moment. Cécile Béliot, CEO van Bel, verwijst naar een “voedselmijlpaal” in termen van de “10 miljard mensen die we morgen moeten voeden” en is ervan overtuigd dat het mogelijk zal zijn om deze uitdaging aan te gaan, met “de versnelling van innovatie dankzij nieuwe technologieën”.