Frankrijk als proeftuin voor verpakkingsvrije verkoop van levensmiddelen

Verpakkingsvrije verkoop van levensmiddelen en andere producten wordt steeds populairder in Europa. Veel grote merken, van Heineken tot Kellogg’s, kiezen ervoor om deze nieuwe manier van verkopen te testen in Frankrijk (waar dit verkoop ‘en vrac’ heet). De Franse markt voor verpakkingsvrije verkoop nam met 40% toe tussen 2018 en 2019 en in 2020 telde Frankrijk al 560 winkels gespecialiseerd in verpakkingsvrije verkoop.

Verpakkingsvrij

Bulk, het kent ook zo zijn uitdagingen

Hygiëne en productveiligheid zijn bijvoorbeeld lastige punten, vooral voor koelproducten. Ook moeten merken andere manieren van marketing vinden, wanneer daar geen verpakking meer voor beschikbaar is. En het business model moet ook veranderen om dezelfde marges te halen, want er is een grotere startinvestering, bijvoorbeeld om een bulk-display te maken of productieprocessen aan te passen.

Toch zijn er steeds meer merken die laten zien dat het mogelijk is om duurzaam, verpakkingsvrij en winstgevend hun producten te verkopen op de Franse markt.

Een paar voorbeelden van de nieuwste innovaties

Kellogg’s ontbijtgranenbar

Sinds juni 2020 biedt Kellogg’s haar ontbijtgranen aan zonder verpakking in de regio Parijs, en in Rennes, Chartres en Straatsburg. Ze werken hiervoor samen met supermarkten Day By Day, die al haar producten in bulk verkoopt, en Intermarché.

Beeld: ©Meg Bee

Babybel

De Bel-groep is ook een samenwerking met Day By Day aangegaan om bulkverkoop van hun Mini Babybel kaasjes te testen. De kaasjes blijven in hun originele rode waslaag verpakt, maar de extra plastic verpakking verdwijnt voor de bulk verkoop. Om dit op poten te zetten, staat er in zes winkels een speciale Babybel koelkast.

Danone probeert het met yoghurt

In 2019 testte Danone een yoghurtmachine in de Day By Day supermarkt in Parijs. Twee weken lang konden consumenten uit de gekoelde automaat recyclebare potjes van 250 of 500 gram zelf met yoghurt vullen. Dit concept wordt sinds kort opnieuw op verschillende locaties getest.

Beeld: ©Laura Nougarède

Heineken en Gallia-bier op tap in Monoprix

Ondanks dat de horeca tijdens de coronacrisis dicht blijft, kan bij de supermarkt Monoprix in Parijs wel een biertje getapt worden. Consumenten betalen €1,50 statiegeld voor een fles van 93cl, waarin ze Heineken bier kunnen tappen. Ook staan er drie soorten speciaal bier van het lokale merk Gallia op tap, variërend van €6,05 tot €7,44 per fles. D.m.v. deze pilot willen Heineken, Gallia en Monoprix de tapmachine doorontwikkelen, met het doel die kleiner en minder log te maken.

Ondanks de covid-crisis zetten grote merken en supermarkten hun pilots voor verpakkingsvrije verkoop voort. Deze nieuwe en duurzame manier van winkelen zal dus verder groeien, en de Franse markt blijkt een goede proeftuin.

Bron: LSA Conso, Reseau Vrac, Nielsen, Les Echos.