Franse pluimveevleessector lanceert actieplan om marktaandeel terug te winnen

De Franse pluimveevleessector verliest nog steeds terrein op de import van pluimveevlees uit derde landen. Zo was in de eerste zeven maanden van dit jaar één derde van het geconsumeerde kippenvlees afkomstig uit het buitenland.

De voorzitter van het CIPC (het Comité interprofessionnel Poulet de Chair = de organisatie voor de vleeskippensector) Jean-Yves Menard meldde tijdens een recente persconferentie dat de eerder geconstateerde daling van 2% van de import van vleeskippen het gevolg was van de drastische daling van de out-of-home consumptie tijdens de lockdown afgelopen lente. Veel Fransen nuttigen immers tussen de middag een warme maaltijd in kantines of in restaurants. Door de sanitaire crisis wordt dit jaar een daling van de consumptie van pluimveevlees voorzien van 1,1 %.

Cijfers 2019, het laatste normale jaar

Frankrijk voerde vorig jaar 19.668.600 ton pluimveevlees in, een bescheiden 1,5% meer dan in het voorafgaande jaar. Van alle in Frankrijk verwerkte kip kwam 45% uit het buitenland, een recordaandeel.

Prijs van een Franse vleeskip

De prijzen van buitenlandse kip liggen gemiddeld 2x lager dan de Franse. De kans is dus groot dat de import verder zal gaan stijgen. De CIPC meldt wel dat zo’n 70 tot 80 % van het aanbod kippenvlees in de grote supermarkten van Franse afkomst zijn. De horeca koopt echter grotendeels buitenlandse kip in. Ook in de kant-en-klaar maaltijden zit vaak buitenlandse kip.

Actieplan van de sector (Pacte Anvol ambition 2025)

De gezamenlijke kippensector wil nu hard aan de slag om deze tendens te keren. Doel daarbij is jaarlijks 2% van het verloren terrein te heroveren. Onderdelen van de strategie zijn: groter aandeel scharrel- en uitloopkippen produceren, herkomstetikettering (land van oorsprong) voor alle distributiekanalen doorvoeren, financiële steun vanuit de overheid voor de renovatie van pluimveestallen, broederijen en slachthuizen (vanuit het Covid-herstelplan te financieren. Er wordt dus ingezet op verdere kwaliteitsverbetering, al wil men alle segmenten van de markt blijven bedienen (dus ook de vraag naar ‘standaardkip’).

Overigens wil men ook aansluiting zoeken bij het European Chicken Commitment (ECC) initiatief. Dit initiatief mikt op verbeteringen in de houderijsystemen en is daarmee een aanvulling op de bestaande labels zoals Label Rouge, biologisch en gegarandeerde oorsprong.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

Er liggen kansen voor Nederlandse bedrijven daar waar het gaat om stallenbouw, want Frankrijk wil de renovatie van de kippenstallen opvoeren en de overheid maakt daar middelen voor vrij.