Toenadering Carrefour en Tesco voor ontwikkeling inkoop “eigen merk” onder de loep

In Frankrijk lopen sinds 2018 verschillende initiatieven tussen grote supermarktketens om tot samenwerking te komen bij het inkoopbeleid van hun eigen huismerken, de zogeheten MDD (Marques de distributeur). Zo zijn Carrefour en Tesco momenteel in onderhandeling om gezamenlijke inkoop hiervoor te ontwikkelen. De Franse mededingingsautoriteit heeft hier vorige week echter een aantal vraagtekens bij geplaatst.

Beeld: ©Les Echos

De Franse mededingingsautoriteit heeft Carrefour en Tesco gewaarschuwd en stelt voor de reikwijdte van hun samenwerking te beperken om een verzwakking voor de leveranciers van huismerken te voorkomen.

Om te voorkomen dat deze instelling handhavingsmaatregelen gaat nemen, hebben Carrefour en Tesco een nieuw voorstel gedaan door verschillende producten terug te trekken, bijv. lamsvlees en verschillende groente en fruitsoorten die direct worden afgenomen bij producenten in FRA of de EU en waarvan de sector verzwakt is door de corona crisis. Dit zijn producten als citrusvruchten, courgetten, meloen en perzik, maar ook bloemen en planten. Allemaal producten waarbij de producenten erg hebben geleden onder de sanitaire crisis in maart en april en waarvoor het moeilijk is uit deze crisis te komen.

De beide supermarktketens zijn ook overeen gekomen de gezamenlijke aankopen te beperken tot 15% op de Franse markt voor bepaalde productfamilies, zoals zachte kruidige roomkazen, pasta, tomaten in blik. Ook wordt er ruimte gemaakt voor producten van kleine leveranciers binnen het eigen huismerk aanbod. De mededingingsautoriteit heeft nu aan de derden gevraagd wat ze hiervan vinden. Antwoord voor 9 november.

Andere toenaderingen voor inkoopallianties tussen supermarkten die lopen zijn Auchan/Casino/Metro/Schiever, Carrefour/Systeme-U en dus Carrefour/Tesco.

Bron: Agra Alimentation