LAN succesverhaal: Seedforfood nu in Duitse supermarkten verkrijgbaar

RVO en het Landbouwattachénetwerk ondersteunen Nederlandse bedrijven bij het exporteren van hun agrifood producten door informatieverstrekking en andere handelsinstrumenten. Het bedrijf Seedforfood profiteert nu van deze expertise: het is namelijk gelukt hun product in de schappen van de grote Duitse supermarktketen Edeka te krijgen, volgens een interview op Duitslandnieuws.nl.

Aanvullende kennis over de Duitse markt heeft het bedrijf met hulp van RVO en het Landbouwattachénetwerk Berlijn en München gekregen. Een onderzoek naar de marktbewerking in Duitsland heeft de basis gevormd om eerste stappen op de Duitse markt te kunnen zetten. Vooral informatie over de structuur van de markt en de verschillende afzetkanalen, maar ook de manier van zakendoen in Duitsland heeft het bedrijf daarbij geholpen. Seedforfood geeft in een interview met Duitslandnieuws.nl aan dat ze heel veel van deze informatie geleerd hebben.

RVO beschikt over diverse instrumenten om bedrijven te helpen bij het betreden van een nieuwe markt. In de meeste gevallen stelt een bedrijf een of meerdere vragen aan RVO of direct aan het Landbouwattachénetwerk die in eerste instantie antwoorden. Vervolgens kan het bedrijf een beroep aan uitgebreidere dienstverlening doen.

Bron: www.duitslandnieuws.nl

Seed for Food Grüne Woche
Beeld: ©Jurjen Born
Seedforfood op de Grüne Woche

Volgens Seedforfood leer je aan de ene kant van zo een rapport de structuur van groothandel, reseller en consument in het doelland kennen, aan de andere kant leer je hoe in het land zaken worden gedaan. Bij Edeka belandt is Seedforfood via een trendwatcher die het product in Nederland in de supermarkt heeft zien liggen. Dat heeft geleid tot een zakenrelatie en het product is vanaf maart 2018 in Noord-Duitse Edeka-filialen te vinden. Het bedrijf is van plan om na dit succes verdere actie te ondernemen op de Duitse en Duitstalige markt, met hulp van de informatie van RVO en LAN en een distributeur. Om meer bekendheid te geven aan hun product heeft Seedforfood daarom aan het Holland Paviljoen op de Grüne Woche deelgenomen om “de Duitsers op een leuke manier vertrouwd te maken met het product”, zo Jurjen Born van Seedforfood. Directeur Erwin van der Laan voegt toe: “We kijken terug op een uitstekende beurs. We zien het vooral als een goede peilstok om de reacties te bekijken of onze producten en of de luchtige informele toon aanslaat. Dat was zeker het geval.”

Interview Seedforfood op Duitslandnieuws.nl
Holland Paviljoen op de Grüne Woche 2018, bij interesse aan een deelname aan volgende edities neem contact op met LAN Berlijn: bln-lnv@minbuza.nl
Instrumentarium RVO voor handelsbevordering in Duitsland