Nieuwe succesformule in beurzenland Duitsland: Veggieworld

Zaterdag 9 en zondag 10 september 2017 vindt in Düsseldorf de VeggieWorld Düsseldorf plaats. Dit is een grote publieksbeurs voor vegetarisch en allergenenvrij voedsel.

De eerste editie van VeggieWorld vond in 2011 in Wiesbaden plaats met 21 exposanten. De firma Wellfairs heeft de beurs in 2014 overgenomen en organiseert nu in zes Duitse en tien Europese steden deze publieksevents op het gebied van vegetarisch en allergenenvrij voedsel. Vorig jaar bezochten bijna 11.000 bezoekers de VeggieWorld-editie in Düsseldorf Gemiddeld zijn 10-15% van de bezoekers professionals, waaronder inkopers die op zoek zijn naar nieuwe producten. Veggieworld voorziet in een behoefte: er bestaan weinig alternatieve beurzen voor specialistische voeding. De BIOFACH in Nürnberg richt zich op biologische voeding en ANUGA in Köln is een platform voor de hele levensmiddelensector.

Ook onder exposanten neemt de belangstelling toe, het aantal stands in Düsseldorf lag in 2016 10% hoger dan een jaar eerder. De toegenomen belangstelling illustreert de trend in Duitsland, dat consumenten steeds bewuster met voeding bezig zijn. Gezondheid en vegetarische en allergenenvrije voeding zijn trending.

Specialistische starterbeurs

Het concept van Veggieworld is simpel: de publieksbeurzen bieden een direct marketingkanaal en direct contact met de doelgroep. Vanwege de kleine organisatie en kleinere alternatieve locaties buiten de beursinfrastructuur liggen de grondhuur en standprijzen lager dan bij reguliere vakbeurzen. Door verkoop van producten kunnen de gemaakte kosten bovendien terugverdiend worden. Voor startende ondernemers biedt een dergelijk platform goede mogelijkheden; met een relatief kleine investering kunnen ze een nieuw product bij de Duitse doelgroep onder de aandacht brengen. Ook voor Nederlandse ondernemers biedt dit kansen, feedback van de Duitse consumenten kan weer gebruikt worden om de marketingstrategie of het etiket aan te passen.

Ook een bezoek aan Veggieworld kan nuttig zijn voor ondernemers. Veggieworld biedt de mogelijkheid een goed beeld te krijgen van de markt, trends en ontwikkelingen. Aan de hand van het brede palet aan producten en diensten van de exposanten, kan de bezoeker zich informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van vegetarische en veganistische voeding. Tegelijkertijd loopt tijdens de beurs een uitgebreid tweedaags programma met onder meer kook-workshops, pitches van bedrijven met innovatieve producten en presentaties door deskundigen. Veggieworld is een vakbeurs waar de eindconsument integraal onderdeel van maakt; een nieuwe succesformule in beurzenland Duitsland.

Uitgebreide informatie over de locatie, de toegangsprijs, een overzicht met alle aanbieders en het tweedaagse programma vindt u op https://veggieworld.de/event/duesseldorf/