Hoe ziet het bord van de Belg eruit in tijden van COVID-19?

COVID-19 heeft de Belgische retail voedingsmarkt niet ongemoeid gelaten. Sommige trends die al zichtbaar waren in begin van het jaar, werden nog eens het versterkt door COVID-19, terwijl er voor de opkomst van andere trends een duidelijk verband bestaat met de huidige sanitaire crisis.

Versterking van reeds in gang gezette trends:

  • Lokale producten: niet alleen heeft de Belgische consument de weg naar de boerderijwinkel gevonden, ook in supermarkten blijkt Belgische origine een goed verkoopargument te zijn. Lokaal betekent immers vers, duurzaam en kwaliteitsvol en dat zijn nu juist kwaliteiten waar de consument belang aan hecht in de huidige crisis. Daarnaast stelt een lokaal product de consument ook in staat om de lokale producent te steunen. Vooral groenten en fruit profiteerden van deze toegenomen interesse, vlees wat minder.
  • Gezonde producten en als afgeleide daarvan ook additief-vrij en biologisch.
  • Producten die rekening houden met voedingsintolleranties.
  • Duurzame verpakkingen: bij zowel individuele merken als retailers won dit aspect aan belang.
  • Aan huis geleverde maaltijdboxen, zoals bijv.  Hello Fresh en Carrefour met Simply-You Boxen.
  • Thuiskoken: de afgelopen jaren was er onder Belgen al een toegenomen interesse voor zelf koken waar te nemen o.a. onder invloed van verschillende kookprogramma’s op TV. Echter, door de sluiting van de horeca heeft zelf koken een nog grotere vlucht genomen, ook als vorm van tijdverdrijf.

Nieuwe trends:

  • Onder invloed van de grote populariteit van thuiskoken hebben volgens het onderzoeksbureau Nielsen convenience en culinaire producten de wind in de zeilen. Zo nam sinds de eerste lockdown de verkoop van industrieel bereide maaltijden en diepvriesschotels toe, als ook de ingrediënten voor bereide maaltijden. Aan de andere kant zagen sommige supermarkten hun verkoop van verse schotels dalen, omdat de consument meer zelf ging koken en ook vanwege de beperkte houdbaarheid ervan. Opvallend is dat Bio-Planet ( de biologische keten van de Colruyt Group) de verkoop van zijn verse schotels wel zag stijgen (mooi voorbeeld van combinatie van gezondheid en convenience aspect).
  • Levering van bereide maaltijden aan huis in Brussel: zo startte de supermarktketen Delhaize met de foodtech start-up Tastyoo een maaltijdbezorgdienst als ook Carrefour met Uber Eats, en startte de Colruyt Group de maaltijdleveringsdienst Chef Rose Mary.
  • Opvallend was ook dat de kazen (en dan vooral culinaire kazen als geraspte kaas, mozzarella, feta…) , waarvan de verkoop afgelopen jaren stagneerde of zelfs daalde, een spectaculaire groei kende sinds het begin van de lockdown, zowel in volume als in waarde.
  • Prijs: het beeld is hier gemengd: de groep consumenten van wie de koopkracht niet is aangetast, had meer geld te besteden aan voeding wegens gebrek aan andere bestedingsmogelijkheden, terwijl voor een andere groep consumenten, van wie de koopkracht wel was gedaald onder invloed van bijv. baanverlies, het betaalbaarheidsaspect belangrijker was geworden.

Klik hier voor wat meer achtergrondinformatie.

Thuislevering
©Canva