Update Argentinie en het Coronavirus

In het eerste kwartaal van 2020 daalde de nationale varkensvleesconsumptie met 5%, voornamelijk vleeswaren en worst door horeca-sluitingen en het “zomervakantie-effect” in januari en februari. De Argentijnse Vereniging van Varkensproducenten (AAPP) gaf aan dat er problemen in de keten waren doordat 160.000 dieren niet direct naar de slacht konden. De prijs daalde met 10% in het eerste kwartaal. In 2019 was dat -20 %, mede door de devaluatie van de peso.

  • In de export zag het er beter uit: dankzij de groei van de Chinese importen in het eerste kwartaal van 2020 steeg de export naar dat land tot 4.000 ton t.o.v. 1000 ton in 2019 - toen de markt net open was voor Argentinijns varkensvlees. Argenpork, een consortium van 18 exporterende bedrijven, is samen goed voor 50% van de totale export. De groep verwacht dat deze stijgende lijn richting China door zal zetten, en zij zeker 1000-1500 ton per maand kunnen exporteren. Ter vergelijking: Argentinië exporteerde in 2019 in totaal 25.575 ton varkensvleesproducten.
     
  • Op dit moment zijn 9 slachthuizen gecertificeerd voor China. Meer infrastructuur in slacht, verwerking en export, en meer certificering voor China, biedt Argentinië een mooie kans zich verder internationaal te positioneren, ook ten tijde van Covid-19. Bedrijven zijn bereid te investeren omdat ze hun pesos liever in activa omzetten dan af te wachten tot de nationale munt weer verder in waarde daalt.
     
  • Argentinië is een van ’s werelds grootste exporteurs van thee, en de belangrijkste leverancier van zwarte thee aan de VS. 98% van de productie van 78000 ton wordt geëxporteerd, en de  helft daarvan gaat naar de VS. De voorzitter van de nationale thee-associatie CETA vertelt dat de sector in zwaar weer zit. De verkopen aan de VS zijn door de corona-crisis enorm teruggelopen, waar de thee veel in de horeca en gebotteld verkocht wordt. Ook administratieve en logistieke problemen vanwege de corona-maatregelen spelen de noord-oostelijke productie-provincies parten. Het plan is nu de thee-consumptie lokaal op een hoger plan te brengen en nieuwe buitenlandse markten te vinden.
     
  • De verkoop via digitale kanalen is de afgelopen 12 maanden met meer dan 123% gestegen. Na de creditcard was contant geld nog goed voor 33% van de aankopen, en werd de pinpas veel populairder met bijna 66 % meer gebruik, een aandeel van 26 % van alle betaalmiddelen.