Proeftuin hortensia’s in Colombia moet teelt boost geven

Met een nieuwe proeftuin voor snijhortensia’s in Colombia wil de Hydrangea Breeders Association (HBA) de teelt van snijhortensia’s daar een stevige kwaliteitsimpuls gaan geven. In de nieuwe proeftuin plantte HBA vijftig selecties om ze te testen onder lokale teeltomstandigheden. “De teelt is in Colombia toe aan modernisering. De markt in met name de Verenigde Staten vraagt om nieuwe vormen en kleuren. Die willen wij leveren", zegt directeur Jaap Stelder van veredelingsbedrijf Agriom.

Jaap Stelder

HBA (Hydrangea Breeders Association) is het samenwerkingsverband tussen Agriom uit De Kwakel en de gerenommeerde Duitse productie- en selectiebedrijven Heuger Gartenbaubetriebe in Glandorf en Kötterheinrich in Lengerich. HBA wordt in Colombia en Ecuador vertegenwoordigd door Ball SB.

Vijftig variëteiten

De nieuwe proeftuin ligt in La Union, op 2.500 meter hoogte in de regio Medellin. “We gaan hier jaarlijks zo’n vijftig variëteiten kweken onder lokale omstandigheden. Voor de afnemers zijn zaken als vorm, kleur en houdbaarheid belangrijk, voor de kwekers gaat het bijvoorbeeld om teelteigenschappen zoals ziekteresistentie en groeisnelheid. In La Union kunnen we nu op één centrale locatie klanten laten zien wat we in huis hebben."

Agriom

Hortensia-variant Agriom

Agriom wil in alle belangrijke afzetgebieden proeflocaties hebben om onder lokale omstandigheden variëteiten te testen. Voor het gematigde klimaat is dat op de thuislocatie in De Kwakel, in Kenia is een proefstation om te testen onder subtropische omstandigheden. Daar komt nu Colombia bij, waar het bedrijf nu vier jaar actief is.

Afzet groeit

In Colombia worden traditioneel veel witte snijhortensia’s geteeld. Er staat zo’n 1.400 hectare officieel geregistreerd, maar in de praktijk wordt er volgens Stelder wel 2.000 hectare aan hortensia’s geteeld, veelal door kleine telers op extensieve en lowtech basis. Stelder ziet dat de afzet naar de Verenigde Staten, maar ook naar andere landen groeit. “Dat betekent dat de teelt professioneler moet en het assortiment moet breder worden. De markt vraagt om nieuwe vormen en kleuren. Er is op dat gebied een flinke inhaalslag te maken.”