Bulgarije: Retail is na de pandemie in nog betere vorm

De inkomsten van elk van de 30 grootste retail marktketen in Bulgarije groeien in 2021. Hun gemiddelde groei is bijna 13% en hun totale omzet - 10,7 miljard BGN.

Supermarket

De samenvatting

Het huis komt in 2021 duidelijk naar voren in de consumentenbestedingen en haalt het voedsel in. De gemiddelde verkoopgroei van de zogeheten snellopers in de ranglijst is 10,3%, 4 punten hoger dan in 2020. Ter vergelijking: voor non-food detailhandelaars is dit 20,3%.

Bij de snellopers vertoont het segment van de drogisterij de grootste groei (16%), gevolgd door de handelaren in sigaretten en alcohol (13,4%). De klassieke supermarktketens hebben de kleinste groei (9,9%) van alle segmenten in de ranglijst. In het geval van non-foodartikelen was de groei vooral te danken aan handelaren in mode (45,7% groei) en in woninginrichting (28%), gevolgd door sportartikelen (16%), zwart-witte apparaten en elektronica (15,4%) en de Doe-het-zelf-ketens (12%).

De winst van de marktleider Kaufland Bulgaria bedraagt 118 miljoen BGN en voor elf andere bedrijven meer dan 10 miljoen BGN. De grootste winst wordt geboekt door Lidl, Technopolis, Jumbo ES.B en Praktiker – tussen 31 en 74 miljoen BGN. Tegelijkertijd liggen de niveaus bij Fantastico, Metro Cash & Carry, House Market Bulgaria (IKEA), Zora-M.M.S, Pepco Bulgaria, Aiko Multi Concept, Jysk Bul tussen 10,2 en 26,5 miljoen BGN.

De leiders

Er zijn twee bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard BGN op de Bulgaarse markt - Kaufland en Lidl. Bij vier bedrijven – Metro, Billa, Technopolis en Fantastico, bedragen de opbrengsten in 2021 meer dan 0,5 miljard BGN. Bij elf andere overschrijden ze de 100 miljoen BGN.

In de zomer van 2020 startte Kaufland met online verkoop in vier steden. Eind 2021 bereikt de keten in partnerschap met Glovo al 13 Bulgaarse steden en omvat de e-portfolio meer dan 5.000 artikelen. Voor dit jaar is Kaufland van plan zijn verkoopnetwerk voornamelijk in Sofia uit te breiden en zijn hypermarkten verder te blijven renoveren. Een ander project is de uitbreiding van de oppervlakte voor diepvriesproducten in de logistieke faciliteit in Plovdiv.

Drie jaar geleden bedroeg de omzet van Lidl ook meer dan één miljard, en vorig jaar - anderhalf miljard. Het tweede bedrijf in Bulgarije van de Duitse Schwarz Gruppe blijft met dubbelcijferige tempo groeien – ongeveer 16% voor 2021. Zo wordt de concurrentie met de marktleider (ook eigendom van Schwarz) steeds heviger en de afstand in inkomsten is aan het smelten. In 2019 was het ongeveer een half miljard, in 2020 werd het 384 miljoen BGN en in 2021 was het 329 miljoen BGN.

In 2021 opende Lidl Bulgarije vier nieuwe winkels – twee in Sofia, één in Troyan en één in Plovdiv. Aan het eind van het jaar omvatte het verkoopnetwerk in totaal 109 winkels in 50 steden. De plannen zijn dat in 2022 115 locaties zullen funtioneren, waarbij drie van de nieuwe in Sofia zullen zijn geopend.

De andere voedselverkoopreuzen

De derde positie wordt traditioneel zeer betwist door twee bedrijven, maar werd in 2021 gewonnen door Metro Cash and Carry Bulgaria, die Billa Bulgaria vóór staan met ongeveer BGN 8 miljoen meer opbrengsten.

Ook objectieve redenen staan achter het goede resultaat van METRO – toeristenstromen en de horeca sector herstelden zich na de pandemie en de lockdowns van 2020. Zo heeft het cash-and-carrybedrijf, dat vorig jaar een daling van bijna 2% had, nu een 10,6 % omzetstijging. De winst groeide met ongeveer 1% tot BGN 18 miljoen.

Metro Bulgaria blijft zijn online bestelkanaal voor B2B-klanten ontwikkelen met een focus op restaurants en hotels. Daarnaast startte het bedrijf in 2021 met de online verkoop en leveringen aan eindconsumenten in samenwerking met Kolichka.bg.

Volgens informatie van Metro Cash and Carry Bulgaria omvatten hun investeringsplannen energiebesparende projecten in de winkels – vervanging van verlichting, vernieuwing van koelruimtes, gebruik van de restwarmte van de koelinstallaties.

De verkoopopbrengsten van BILLA stegen in 2021 met 3,38%, terwijl die vorig jaar met 0,64% daalden. Volgens informatie van het management is er sprake van een 2,38% groei van de reeds bestaande winkels en werden in de loop van het jaar 11 nieuwe vestigingen geopend in kleine en middelgrote steden. Aan het einde van het jaar telde het verkoopnetwerk 141 BILLA-winkels en was het de grootste van het land.

Het budget voor 2022 voorziet in de opening van negen nieuwe supermarkten in kleine steden, de wederopbouw van nog eens 15 winkels in het land en de bouw van een nieuw logistiek opslagfaciliteit in het dorp Zagore, gemeente Stara Zagora.

De opbrengstengroei van Fantastico versnelde van 5,5% in het voorafgaande jaar tot 11,7%. De winst groeide met 19,7% tot 26,5 miljoen BGN. In 2021 opende de keten twee nieuwe winkels buiten de hoofdstad – in Pernik en in Botevgrad. Hiermee telt het verkoopnetwerk nu 45 vestigingen, waarvan 40 in Sofia. Naar de oordeel van de directie is het aandeel van de online verkoop een onbeduidend deel van het totaal. Volgens informatie van het bedrijf is het totale bedrag van hun investeringen voor 2021 44 miljoen BGN.

Voor de periode 2022-2023 zijn investeringen gepland voor nog eens 85 miljoen BGN. Deze omvatten drie nieuwe supermarkten in Sofia en uitbreiding van de opslagfaciliteit in Elin Pelin met een nieuw blok voor gekoelde goederen.

Bij T-Market vertraagt ​​de omzetgroei van 22% voorafgaand jaar naar 8% in 2021. Vorig jaar opende de keten 11 winkels door het hele land. Voor dit jaar staat de opening van maximaal 30 vestigingen gepland en het aangekondigde doel is bijna 30% omzetgroei op jaarbasis.

Het aandeel van de online verkoop in de totale opbrengsten van Maxima Bulgaria voor 2021 is 1%. De verwachting voor 2022 is dat het 2% zal bereiken. Als bedrijf in expansie draaide Maxima Bulgaria lange tijd verlies, maar boekte in 2020 een winst van 2,7 miljoen BGN. In 2021 staat het bedrijf ook aan de positieve kant, maar met minder – 0,77 miljoen BGN. Het management kondigde voor 2021een stijging van de bedrijfswinst met 14% aan.

De gemiddelde groei van de zes landelijk vertegenwoordigde supermarktketens is 10,3%. Als de regionale ketens worden toegevoegd – CBA met hoofdkantoor in Varna, een faciliteit in Veliko Tarnovo en locaties in Sofia, en Kome – met winkels in Sofia en een netwerk in Dupnitsa, Pernik, Ihtiman, Kostinbrod, Slivnitsa, daalt het tot 9,9 %. Voor beide ketens zal de groei in 2021 lager zijn dan het jaar ervoor, en als inflatie meegerekend wordt, iets onder nul.

De twee bedrijven in de Top 30, gespecialiseerd in handel in accijnsgoederen, hebben een gemiddelde inkomstenstijging van 13,4%. Avanti versnelt zijn groei van 8,24% vorig jaar naar 12% in 2021. Het netwerk van de keten voor alcohol, koffie, sigaretten, enz. omvat 46 eigen winkels, waarvan 41 in Sofia, maar ook in Burgas, Varna en Veliko Tarnovo, evenals de 19 winkels in franchise. De winst van Avanti 777 groeide met 28% tot 3,84 miljoen BGN.

Lagardere Travel Retail (25) – Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria, etc. wist zich te herstellen van een daling van 10% in de opbrensten vorig jaar en kent in 2021 een groei van bijna 15%. Met een verlies van 176 000 BGN in het voorgaande jaar, heeft het nu een winst van 1,65 miljoen BGN.

Bron: De grootste ketens: Detailhandel is na de pandemie in nog betere vorm (capital.bg)