De grootste voedsel- en drankbedrijven in Bulgarije

Voedsel- en drankenproducenten melden een voedzaam 2021: de inkomsten van de 30 grootste bedrijven in de sector zijn met bijna 24% tot 6,7 miljard BGN gestegen.

Bulgarian food products

De groei is het meest zichtbaar bij de oliefabrieken, maar ook bij bedrijven voor mineraalwater, kip, kaas, enz. is er sprake van een dubbelcijferige groei. De winsten zijn ook hoog, met een gemiddelde groei van bijna 30%. En de goede indicatoren werden behaald met nagenoeg hetzelfde aantal medewerkers.

Leiders

Fabrikanten van voedingsmiddelen zoals brood, kaas, melk, snoep staan traditioneel niet meer bovenaan de ranglijst. Het reuzentrio is samengesteld uit zonnebloem- en maïsverwerkers: “Oliva” JSCo, ADM - Razgrad, “Papas olio”. En de gigantische omzetten zijn het gevolg van de in prijs gestegen landbouwgoederen en komen van de export, niet van de lokale markt. Ook dit jaar zijn de bedrijven met de hoogste nettowinstmarge de brouwerij “Carlsberg” en de vleesverwerker KEN - Stara Zagora. In plaats van “Chipita” van vorig jaar staat nu “Devin” in de top drie qua winstgevendheid.

sunflower oil
Beeld: ©ProAgro

De kracht van olie

De leider in de voedingssector is opnieuw “Oliva” – eigendom van de graanhandelaar “Buildcom” met als enige eigenaar Angel Georgiev. De inkomsten van het bedrijf, die voornamelijk te danken zijn aan de groothandelsverkoop van zonnebloemolie en dan voornamelijk voor export, hebben ook dit jaar niet alleen BGN 1 miljard overschrijden, maar boeken ze een sprong van meer dan 45% en groeien ze tot bijna 1,5 miljard BGN.  De winst laat een sprong zien van meer dan 200% tot over 140 miljoen BGN. De drie productiecentra van “Oliva” – in de buurt van Varna, in Knezha en in Polski Trumbesh, maken de verwerking van 700 duizend ton zaden per jaar mogelijk.

Nog vier olieproducenten wiens verkoop ook groeit komen in de top 30. Een dubbelcijferige inkomstengroei van meer dan 38% (tot 577 miljoen BGN) en een driecijferige winstgroei (34,9 miljoen BGN) werd gerapporteerd door “Papas Olio” – eigendom van Georgi Tashev. Het bedrijf heeft raffinaderijen in Yambol en Balchik, evenals een fabriek voor de productie van koudgeperste plantaardige oliën in Byala Slatina. “Onze langetermijncontracten met partners uit Italië, Spanje, Duitsland en Griekenland stelden ons in staat de aankoop van zonnebloemen en de productieactiviteit goed in te plannen”, zegt financieel directeur Tsvetelina Peneva.

Georgi Tashev is via zijn bedrijf “Saint Giran” ook eigenaar van het oliebedrijf in Balchik “Sun Foods”, dat naar de zevende positie op de ranglijst klimt. De totale omzet van de twee bedrijven voor 2020 overschrijdt 786 miljoen BGN, maar tussen “Papas” en “Sun Foods” zijn er tegentransacties voor 100 - 200 miljoen BGN elk, zo laat het rapport van het bedrijf uit Balchik zien.
Ook “Class Olio” uit het Dobrich-dorp Karapelit stijgt op de ranglijst (14e positie) met dubbelcijferige inkomsten- en winstgroei. Het familiebedrijf is in de jaren negentig van de vorige eeuw opgericht door een Turkse ondernemer. Later werd het bedrijf overgenomen door zijn vrouw Nermin Yilmaz en zoon Mertgun Yilmaz, die het bedrijf in 2020 verkochten aan de gepelde zaadverwerker “Magic Flame” uit Varna – eigendom van Eduard Baghdasaryan.

Serbian confectionary products on shelves in a grocery story
Beeld: ©Mila Mirkovic

Zoete tijden

ADM (“Amilum Bulgaria”) uit Razgrad staat opnieuw op nummwer twee op de ranglijst. Het bedrijf dat eigendom is van de Amerikaan Archer Daniels Midland (ADM), produceert maïszetmeel, glucose-fructosestroop, kristallijne en vloeibare dextrose – basisgrondstoffen voor de voedings- en andere industrieën. Ondanks de pandemie heeft ADM op volle capaciteit gewerkt en heeft het zijn personeel niet alleen behouden, maar zelfs uitgebreid.
“Nestle Bulgaria” (6e plaats) heeft ook een groeiende omzet – met meer dan 10% en tot aan 292 miljoen BGN. “De reële interne groei, waarbij rekening wordt gehouden met het verkoopvolume tegen prijzen van het voorgaande jaar, bedraagt 8,7%”, aldus uitvoerend directeur van het bedrijf Petar Stoilov. In november 2021 startte de Zwitserse reus middels een investering van 19 miljoen BGN in zijn fabriek in Sofia de productie van een tweede wereldmerk na Kit-Kat – de chocoladesnoepjes Smarties, bestemd voor de lokale markt en voor export.

De zoetwarensector krijgt binnenkort een nieuwe leider nadat in mei 2021 werd aangekondigd dat Mondelēz International de Griekse croissant- en bakerollsmaker Chipita voor ongeveer 2 miljard dollar koopt. De twee vennootschappen in het land – Mondelēz Bulgaria en Chipita Bulgaria – nemen nog steeds deel aan de ranglijst met hun individuele rapporten, maar de samenvoeging is al een feit – in juli van dit jaar heeft het bedrijf officieel aangekondigd dat de fusie rond is.

Inkomsten van meer dan 68 miljoen BGN voor 2021 geven “Prestige-96” de 24e positie in de ranglijst. Het bedrijf uit Veliko Tarnovo, opgericht in 1996 door Bulgaarse ondernemers, is vandaag de dag marktleider in alle categorieën waarin het actief is: koekjes, wafels en minicakes. In 2019 kocht het bedrijf ook de firma “Credo Food” bij Veliko Tarnovo en breidde het zijn productiecapaciteit voor wafels uit. Meerderheidsaandeelhouders in “Prestige” zijn de investeringsfondsen The Rohatyn Group (TRG) en Stage Capital.

“Prestige” is volgens gegevens van Nielsen een van de weinige Bulgaarse bedrijven met groei in volume en waarde in 2021 ten opzichte van 2020. De omzetgroei van 8% in 2021 is het gevolg van onze duurzame bedrijfsstrategie en de sterke marketing- en verkoopondersteuning.
“Zaharni Zavodi” - Gorna Oryahovitsa, klimt ook op de ranglijst naar de 25e plaats. De vennootschap omvat meerdere ondernemingen – fabrieken voor zoetwarenproductie, ethylalcohol, eiwitrijk voer en de productie van elektrische energie uit hernieuwbare bronnen. De voor dit jaar geplande investeringen voor de wederopbouw en modernisering van de Zoetwarenfabriek bedragen 14 miljoen BGN.

Een dubbelcijferige inkomstengroei in 2021 levert Ficosota Food (onderdeel van de Ficosota Group) de 27e plaats op in de sectorranglijst. Het bedrijf – producent van “Bruschetti Maretti” en Kubeti, investeerde in 2021 13 miljoen euro in een nieuwe fabriek. Het heeft een oppervlakte van meer dan 8 400 vierkante meter en een jaarlijkse capaciteit van 230 miljoen wafels met het merk My Motto, die al worden geëxporteerd naar 38 landen op 4 continenten. “De stijgende trend in de verkoop zet zich in 2022 voort. We rapporteren een geweldige groei – een gevolg van onze goede posities op grote markten zoals Duitsland, Polen, de VS, enz. De verkochte pakjes bruschetti zullen meer dan 120 miljoen stuks in ongeveer 70 landen zijn. Slechts 10% daarvan worden in Bulgarije gekocht. We bereiden ons voor op een nog grotere uitbreiding”, aldus Krasen Kyurkchiev – oprichter en manager van Ficosota voor Capital.

Water

Coca-Cola HBK Bulgaria (5) meldt een dubbelcijferige groei in zowel de inkomsten als het financiël resultaat in 2021, maar de niveaus van voor de pandemie zijn nog niet bereikt. De 355 miljoen liter frisdrank die het bedrijf vorig jaar produceerde, zijn het gevolg van projecten in de fabrieken in Kostinbrod en Bankya, waarin 12 miljoen BGN is geïnvesteerd.

Ook Devin meldt een stabiele dubbelcijferige omzetgroei. Het bedrijf – eigendom van het Belgische Spadel, is marktleider met zijn merk Devin voor natuurlijk mineraal- en bronwater. Daarnaast is het bedrijf distributeur voor Bulgarije van Red Bull-energiedrankjes en Granini-vruchtensappen. “In 2020 hebben we de capaciteit van de fabriek in de stad Devin verdubbeld met twee nieuwe energiezuinige fabrieken van de nieuwste generatie”, zegt Borislava Nalbantova – uitvoerend directeur van "Devin" en lid van de raad van bestuur van Spadel, voor “Capital”.

Op de ranglijst staat nog een bedrijf uit de frisdrankensector – BK - Gorna Banya (30), dat sinds 2009 eigendom is van Multi Group Concern - Armenië. Het bedrijf is de concessiehouder van een deel van het mineraalwaterbron in de hoofdstedelijke wijk Gorna Banya, en produceert fruit- en koolzuurhoudende frisdranken.

A glass of beer placed on a barrel in a cellar.
Beeld: ©StockSnap

Minder bier 

De biermarkt, die wordt geschat op ongeveer 600 miljoen BGN, registreerde vorig jaar een minimale krimp van 1% in volume in vergelijking met de vorige 2020 en bijna 6% minder in vergelijking met het pre-pandemische 2019.

Ook in 2021 behoudt “Carlsberg Bulgaria” zijn leidende positie in de industrie met een omzet van 201,8 miljoen BGN, lopend ver vooruit zijn concurrenten. De opbrengsten van Zagorka / Heineken overschrijden 125 miljoen BGN, het bedrijf meldt een sprong van 76,8% in zijn financiële resultaat. “Kamenitsa” staat op de 17e plaats met dubbelcijferige omzetgroei, maar met een verlies van meer dan 20 miljoen BGN. Alle drie de brouwerijen investeren in zonne-energiecentrales. “Carlsberg” bouwt ook een nieuwe CAN-lijn in Blagoevgrad, die dit jaar in gebruik zal worden genomen, evenals een zuiveringsinstallatie bij de onderneming in Shumen met een verwachte start in 2022.

chopped beef with herbs

Vlees realiteit

Voor het eerste jaar neemt “Bella Bulgaria” deel aan de ranglijst met een geconsolideerd rapport, dat het bedrijf de 4e plaats in de top 30 oplevert. Het bedrijf produceert worsten, deegwaren, margarine, aardappelpuree – in totaal meer dan 200 producten. In het najaar van 2020 kocht de groep de zinkende Griekse producent van voorverpakte gesneden vleesdelicatessen Creta Farms.

“We streven ernaar de leidende positie van Creta Farms op de Griekse voedselmarkt terug te winnen”, aldus het Bulgaarse bedrijf voor “Capital”.

Het bedrijf kondigde ook aan dat in 2021 “Bella Bulgaria” de Indonesische specialiteit Rendang Padang is begonnen te produceren.

De producent van vlees en vleesproducten “Boni Holding” (8) neemt met zijn geconsolideerde gegevens ook deel aan de ranglijst. De groep, die de vleesfabrieken in Lovech, Karlovo en Ruse en verschillende varkenshouderijen verenigt, heeft de productiecyclus gesloten – van voer, via genetica en varkensfokkerij tot vleesverwerking en worstproductie. Eind 2020 kwam het bedrijf met de Europese Investeringsbank een lening van 30 miljoen euro overeen voor de modernisering van bestaande faciliteiten en de bouw van nieuwe productiefaciliteiten.

Weer een andere worstproducent - KEN - Stara Zagora (26) betreedt de sectorranglijst. Het bedrijf rapporteert meer dan 5% verkoopgroei en 46,5% winstgroei in 2021. Het is één van de eerste particuliere bedrijven in de branche, opgericht in 1991.

“Pilko” - Razgrad (10) heeft een dubbelcijferige inkomstengroei en een lager winstniveau. Het bedrijf maakt deel uit van “Ameta Holding” – eigendom van een van de grootste kippenproducenten in Europa - het Duitse PHW.

De groep “Gradus” (12) van de broers Luka en Ivan Angelovi neemt deel aan de ranglijst met geconsolideerde resultaten. De beursgroep is gericht op pluimveehouderij, voerproductie en handel. Volgens het activiteitenverslag voor 2021 heeft het segment Vlees en vleeswaren het grootste aandeel in de opbrengsten uit verkoop (45,48%).

Bread

Meel, brood en melk

Het molenbedrijf “Topaz Mel”, gelegen in het dorp Tserkovski bij Karnobat, maakt deel uit van de groep van Minyu Staykov. Het bedrijf klimt naar de 20e positie in de sectorranglijst met een verkoopgroei van meer dan 25% in 2021.

De andere grote meelproducent – “Goodmills Bulgaria” meldt een stijging van meer dan 8% in verkoop en van meer dan 46% in winst.

De afgelopen paar jaar was het over het algemeen erg moeilijk te plannen en te voorspellen vanwege de moeilijkheden die we doormaken – pandemie, energiecrisis, oorlog, inflatie. Daarom kunnen we geen stabiele trend in de resultaten hebben, zegt Stefan Hristoskov, manager van Goodmills Bulgaria, voor Capital.

De producent van brood- en bakkerijproducten “Simid Sofia” dat eigendom is van Mitko Karadjov en Kristina Ivanova Chorleva-Aleksieva, klimt naar de 23e plaats op de ranglijst met inkomsten van meer dan 70,7 miljoen BGN voor 2021. Karadjov is de voorzitter van de coöperatie “Simid 1000” (28e positie), die meer dan 20 ondernemingen controleert die betrokken zijn bij de productie van meel en brood, en een eigen distributienetwerk heeft.

De top 30 omvat ook twee bedrijven in de sector melk en zuivelproducten – “Tirbul” (21) en “Danone Serdika” (29). “Tirbul” – de fabrikant van zuivelproducten met het merk Olympus, meldt een opbrengstengroei van meer dan 26%, maar ook een verlies van 490 duizend BGN. De onderneming uit Sliven maakt deel uit van de Griekse groep HellenicDairies (voorheen Tyras), die fabrieken heeft in Griekenland, Bulgarije en Roemenië.

Danone is sinds 1994 in Bulgarije aanwezig na de privatisering van het staatsbedrijf “Serdika” - Sofia, en verkoopt verse zuivel- en groenteproducten onder de merken Danone en Alpro (soja- en notendranken, plantaardige koffie, kookproducten). In 2014 heeft Danone zijn productiefaciliteiten overgedragen aan het Amerikaanse Schreiber Foods, dat nu onder zijn merknamen producten voor Danone produceert. De productie wordt geëxporteerd naar Italië, Griekenland, Roemenië, Hongarije, Spanje, Macedonië.

Bron: capital.bg, K100 De grootste voedsel- en drankbedrijven: Olie in hemel (capital.bg)