Vereniging van producenten van oliën en olieproducten in Bulgarije:

De grootste ambitie van de branche is het voltooien van de implementatie van de kringloopeconomie

De industrie biedt al veel exotische oliën aan – chiazaad olie, druivenpitolie, macadamia olie, arachideolie, sesamolie...

Innovatie

Mevrouw Cholakova, wat zijn de uitdagingen in uw sector?

De eerste en belangrijkste is de zogenaamde rasstructuur van de grondstoffen. Wij moeten over verschillende soorten oliehoudende gewassen beschikken, en afhankelijk van de weersomstandigheden zouden we moeten kiezen welke daarvan we moeten zaaien. Indien droogte wordt voorspeld, dan gaan we op zoek naar een irrigeerbaar gewas. Of neem de zonnebloem – als die wat vroeger gezaaid wordt, ontwikkelt hij zich goed, om de nodige opbrengsten te geven.

De andere zeer belangrijke kwestie voor ons is het afronden van de implementatie van de kringloopeconomie. Dit is de meest serieuze ambitie van de industrie – het sluiten van de hele productiecyclus. En een derde punt dat erg belangrijk is. Wanneer we de plantaardige oliën bottelen, doen wij dat in plastic verpakkingen. Het perspectief voor de ontwikkeling in deze industrie is het aantal van deze  plastic verpakkingen te verminderen, zodat we het milieu niet vervuilen. Dit is een zeer serieuze uitdaging omdat het om nieuwe verpakkingen gaat, zoals biooplosbare verpakkingen, of terug naar glazen verpakkingen. Dit moet gebeuren, maar het heeft opnieuw te maken met investeringen. Wij zoeken naar alternatieven voor plastic verpakkingen.

Wat is het assortiment van de oliën dat door de industrie wordt geproduceerd?

In Bulgarije zaaien en verwerken wij vooral zonnebloem, we zaaien en produceren koolzaad en koolzaadolie, en jammer genoeg heel weinig soja, in Bulgarije consumeren we helaas heel weinig sojaolie. Op de tweede plaats qua consumptie in Bulgarije staat de olijfolie, maar dat staat ver van de werkelijke behoeften van Bulgarije, het vormt eerder een onderdeel van de zogenaamde ‘Mediterraanse keuken’. Al zijn sommige consumenten voorstaanders van deze keuken en gebruiken met voorrang olijfolie, de traditionele is toch de zonnebloemolie.

Volgens statistieken groeit het verbruik van plantaardige oliën. Heeft de eindgebruiker nieuwe eisen aan de productie en wordt meer diversiteit in het assortiment verwacht?

Echt wel! Als je goed kijkt naar de vakken in de grote winkels, zul je merken dat er al een aantal exotische oliën verkrijgbaar zijn. Bijvoorbeeld chiazaadolie, macadamia-olie, pinda olie, sesamolie, druivenpitolie. De middelste generatie Bulgaren experimenteert graag en wil ook andere soorten olie proeven. Onze industrie probeert op deze potentiële interesse in te spelen, en zo is vorig jaar op de markt een reeks innovatieve producten gebracht. Dit zijn koudgeperste oliën die verrijkt zijn met verschillende toevoegingen. Bijvoorbeeld knoflook, chili pepetjes, truffels. Dit is een hele serie die in kleine verpakkingen wordt aangeboden en is zeer geschikt voor huishoudens die graag experimenteren.

Het andere type is de zonnebloemolie met een hoog oliezuurgehalte. Dit is een nieuw type zonnebloemolie. De olie is zeer geschikt voor braden, koken, voor verwerking op hoge temperatuur. Terwijl het niet aan te raden is met de conventionele zonnebloemolie meerdere keren en op hoge temperaturen te frituren, is de high oleic zonnebloemolie aan de andere kant juist zeer geschikt voor thermische behandeling, met een hogere duurzaamheid en stabiliteit. We hebben dus aan de eisen van de klant voldaan voor zover de rasstructuur van de grondstoffen dit ons toestaat.

Waar bevindt Bulgarije zich op de wereldmarkt wat betreft de plantaardige oliën?

Wij verwerken steeds meer en exporteren steeds minder. Dit komt doordat onze industrie zich al zeer sterk in de grondstoffenmarkt heeft gepositioneerd. Met de installaties en de technieken waarover we beschikken, hebben we de mogelijkheid meer en beter te verwerken, en competitiever te zijn met onze eindproducten en niet met de grondstoffen alleen. Gedurende 2011 hebben wij 1 miljoen en 200 duizend ton uitgevoerd, en in 2018 hebben we 570 duizend ton geëxporteerd. Wij verwerken meer en exporteren minder grondstoffen. Dit is allemaal te danken aan de inspanningen van mijn collega's, het is geen staatsbeleid.

Welke nieuwe technologieën worden bij deze productie gebruikt?

Van nieuwe technologieën is er voor ons geen sprake meer. Wij hebben al het nieuwste reeds aangekocht, geïnstalleerd en er wordt mee gewerkt. Momenteel wordt de meest moderne en grootste fabriek van de Balkan gelanceerd. Die heeft de grootst mogelijke capaciteit - 1600 ton per 24 uur. Ten tweede, is het hele proces geautomatiseerd. Ten derde, alle modernste technologieën zijn daarin geïmplementeerd. Het is voor ons bijzonder belangrijk dat technologieën kosteneffectief zijn. Omdat we veel elektriciteit, veel water en veel stoom verbruiken, is het voor ons erg belangrijk om geen temperatuur in onze technologische processen te verliezen. Dergelijke energiebesparende technologieën zijn daar geïnstalleerd. Het principe is als volgt: overal komt koude olie in contact met warme olie. Die wisselen warmte uit en zo besparen we energie. De fabriek staat in het dorp Razdelna, vlakbij Varna.

Heeft het gezamenlijk landbouwbeleid (GLB) de olieproducenten in Bulgarije ondersteund?

59 miljoen euro zijn in onze sector geïnvesteerd via het programma voor plattelandsontwikkeling 2007-2013, dit is het directe resultaat. Er zijn sommige technologische veranderingen, enkele verbeteringen aangebracht, toch is geen complete fabriek middels die programma's gebouwd. Wel zijn daarmee – ook al gedeeltelijk, de techniek en de technologie van de productie verbeterd. Het was zeker moeilijker geweest zonder dat geld. Zoals u weet, is de helft van die 59 miljoen euro een investering in het kader van het programma, de andere helft komt van de sector zelf. Dit is dus het directe resultaat.

Waar moeten investeringen op worden gericht als we praten over de volgende programmerinsperiode?

Volgens mij het ontzettend belangrijk juist de producenten te ondersteunen die exportgericht zijn. Het vergroten van ons exportpotentieel is immers een van de instrumenten waarmee we onze economie in Bulgarije rechtstreeks kunnen beïnvloeden. Dat wil zeggen, zorgen voor ondersteuning van ondernemingen met bewezen exportpotentieel. Het is niet nodig vanaf het begin te beginnen, maar wij moeten wel zeggen: Kijk, dit zijn deze vitale ondernemingen die een plaats hebben veroverd op de internationale markten en hen moeten wij richting de kringloopeconomie ondersteunen. Door maximaaal gebruik te maken van de grondstoffen, energie- en waterverbruik te verminderen en het milieu niet te vervuilen.

Het volgende GLB zou bedrijven met bewezen exportpotentieel moeten ondersteunen.

Een interview van Kamelia Kapadocheva

Bron: Agri.bg