Voedingsconsumptie- en bestedingspatronen in België

Als u wilt zaken doen op agrofood terrein in België is het natuurlijk interessant het voedingsbesteding- en consumptiepatroon van de Belg te kennen: hoeveel is hij bereid te spenderen en naar welke producten gaan zijn voorkeur uit?

De gemiddelde uitgaven van Belgische huishoudens bedroeg in 2016 31 167 euro. Hiervan wordt 13,4 % besteed aan voeding en niet-alcoholische dranken (4 176 euro). Daarnaast wordt nog eens 1,3 % uitgegeven aan alcoholische dranken (405 euro).Verhoudingsgewijs besteden Brusselaars een iets groter deel van hun budget aan voeding en niet-alcoholische dranken (13,8 % tegenover 13,3 % in Vlaanderen en 13,5 % in Wallonië).

Aan wat voor soort voeding wordt dit budget uitgegeven? Volgens het Vlaams Instituut voor Gezond Leven eet de gemiddelde Vlaming te veel vlees en te weinig groeten en fruit. Ook wordt er te weinig water gedronken. Daarnaast wordt er nog steeds te veel gegrepen naar zoute snacks. Het kan voor ondernemingen interessant zijn om in te spelen op de huidige voedingsadviezen.

Online aankopen

In 2017 hebben 9% van de Belgische huishoudens wel eens online levensmiddelen gekocht. Dat is beduidend lager dan in Nederland, waar 29% van de huishoudens op jaarbasis minstens één keer op het wereldwijde web shopt voor voedingsmiddelen.

Kwaliteit

In Vlaanderen en Wallonië hecht de consument veel waarde aan de kwaliteit van zijn/haar voedsel en is bereid daarvoor ook te betalen. In geheel België neemt het belang van gemaksvoedsel toe. Ingrediënten voor voedingsmiddelen en ‘food service’ worden daarmee interessante marktsectoren in België. Logistiek in de gehele voedselverwerkende keten (ICT, transport, verpakking, ‘tracking and tracing’) en technologie voor voedselverwerking zijn eveneens kansrijke sectoren in België.