Personalized food - een markt in opmars

Personalized food, doelgroepenvoeding, functionele voeding, voeding op maat... what's in a name? Het gaat hier in alle gevallen over gezonde voeding die op maat van een individu is samengesteld. Deze markt blijkt in België in opmars. Diverse stakeholders gaan zich over het thema buigen.

Flanders’Food (het innovatieplatform voor de Vlaamse voedingsindustrie) en FEVIA Vlaanderen (de federatie van de voedingsindustrie) geven aan dat er een markt is voor doelgroepenvoeding en functionele voeding. Meer nog, het vormt 1 van de thema’s in het masterplan dat men momenteel aan het uitwerken is. Samen met ILVO (Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek) wil men tevens harder inzetten op onderzoek naar functionele voeding.

Daarnaast wordt functionele voeding ook als 1 van de 5 interessante ontwikkelingen naar voor geschoven in de publicatie 'Voedsel om over na te denken' van het Vlaams Departement Landbouw en Visserij.

Bij personalized food wordt gekeken hoe voor bepaalde doelgroepen (bv Alzheimer en Parkinson patiënten, obese personen, palliatieve patiënten…) de voeding op de meest optimale manier kan samengesteld worden, afgestemd op de specificiteit van de aandoening (bv slikproblemen, smaakverlies…). Kenmerkend zijn hoogwaardige en onderscheidende producten. De nadruk ligt op goede, evenwichtige en smaakvolle voeding. Met name het laatste aspect - het smaakvol zijn - is belangrijk om ook als patiënt te kunnen genieten en een gevoel van welzijn te kunnen ervaren.

Deze relatief nieuwe markt biedt kansen voor het Nederlands bedrijfsleven, vooral voor de foodservice sector.

In mei 2017 organiseerde het Landbouwkantoor van de Nederlandse ambassade in Brussel een eerste bilaterale bijeenkomst ‘Low Countries, Voeding in de Zorg’ rond het thema van gepersonaliseerde voeding in de zorgsector. Tijdens een seminar werd de kennis van de aanwezige Vlaamse en Nederlandse deelnemers bijgespijkerd, waarna er een bedrijvenmarkt was opgezet. De deelnemers kregen de gelegenheid innovaties van Nederlandse bedrijven ter plekke te proeven, waaronder heel wat met eiwit verrijkte producten.

Vanwege de goede opkomst en de enthousiaste reacties besloot het Landbouwkantoor een jaar later om opnieuw Belgen en Nederlanders rond dit thema bij mekaar te brengen. Een Belgische delegatie bracht een werkbezoek aan Nederland en werd geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen in Nederland. Lees hier het verslag van de bijeenkomst.