Interview Scelta Mushrooms

Jan Klerken is directeur van Scelta Mushrooms, een familiebedrijf dat 51 jaar geleden is gestart als champignonkwekerij en conservenfabriek.

Beeld: ©Scelta Mushrooms / Scelta Mushrooms
Jan Klerken

De Belgische markt verschilt volgens Jan Klerken in meerdere opzichten van de Nederlandse markt. “België is een bijzonder land voor ons. In België heb je, in tegenstelling tot Nederland, nog honderden ambachtelijke bedrijven die zich bezig houden met de productie van voeding.” Een ander groot verschil tussen Nederland en België is de keuken. “Belgen gebruiken andere en vaak betere grondstoffen. De variatie op de Belgische menukaart is daarom veel groter dan op de Nederlandse menukaart. Er is in België oog voor kwaliteit. Dat komt deels door het ambachtelijke karakter van de voedingshandel.”

Volgens Jan beperken de contrasten zich niet tot de markt. “België is een moeilijke markt. Een taalbarrière met Nederland bestaat eigenlijk maar gedeeltelijk, omdat de helft van de Belgen Nederlands spreekt, maar er is wel een hele grote cultuurbarrière.” Zo zijn de zakenrelaties in België anders. “Het duurt bijna net zo lang om met een Belg een relatie op te bouwen als met een Japanner. Er gaat dus veel tijd zitten in het opbouwen van een goede relatie. Eens het vertrouwen bij de Belg is gewonnen, houdt de zakenrelatie wel langer stand. Dat is juist het voordeel van werken in België, wij houden van continuïteit in onze zakenrelaties.”

Dat het door deze verschillen moeilijk is voor buitenlandse bedrijven om de Belgische markt te betreden, geeft volgens Jan een voorsprong aan buitenlandse bedrijven die wel al actief zijn op de Belgische markt. “Wij vinden moeilijke verkoopgebieden juist heel aantrekkelijk, want een deel van de concurrentie wordt zo bij voorbaat al uitgeschakeld.” Hoe kan de Nederlandse ondernemer dan met deze cultuurverschillen omgaan? “Zaken worden vaak omschreven als B2B of B2C maar eigenlijk is het P2P, person-to-person. Benader een Belg met hetzelfde respect als hij jou benadert en begin niet met “jij” of eigennamen. Blijf beleefd en stel je vragen eerder indirect, want dat vinden de mensen aangenaam.”

“Er liggen nog veel kansen in België. Als bedrijf komen wij nog steeds nieuwe dingen tegen, ook al zijn we al een hele tijd actief op de Belgische markt. Zo is in België de samenwerking tussen de R&D-afdeling van een bedrijf en de universiteiten heel sterk. De samenwerking is tevens ook kleinschaliger met als voordeel dat de universiteiten veel intensiever samenwerken met het MKB, in tegenstelling tot Nederland, waar de samenwerking tussen universiteiten en het bedrijfsleven zich vaak beperkt tot grote bedrijven.”

Bron: website Nederlandse Ambassade te Brussel