Landbouw Handelsmissie Kaapstad 28 juli – 1 augustus 2019

Op 30 en 31 juli werd de jaarlijkse Fresh Connections: Southern Africa Conference & Trade Show weer gehouden, deze keer in Kaapstad met ruim 600 bezoekers.

Net als voorgaande jaren was er een door de Nederlandse ambassade gefaciliteerde delegatie van Nederlandse organisaties en bedrijven als deel van een grotere landbouw handelsmissie bij deze conferentie. De conferentie was georganiseerd door de Fresh Produce Association (PMA) die over de gehele wereld conferenties organiseert. Er waren z’n veertig verschillende organisaties die allemaal hun eigen paviljoen hadden en daar hun producten of diensten presenteerden. Nederland was ook vertegenwoordigd middels elf Nederlandse bedrijven/organisaties die deel uitmaakten van de missie: Bosman van Zaal, Koppert, Fresh Produce Centre, Eleaf, Enza Zaden, Universiteit Wageningen, Rijk Zwaan, PUM, Svensson, Hotraco en Delphy.

Het Nederlandse paviljoen tijdens de PMA

De conferentie had een rijk programma met verschillende sprekers en panels die voor interessante discussies zorgden. Tijdens de eerste sessie was er een presentatie en bespreking die nieuwe inzichten en interessante feiten voorlegde over de markt voor verse producten.

Vervolgens was er een presentatie en panel over waarom landbouw duurzamer moet worden in Zuid-Afrika en welke methodes er zijn om het duurzamer te maken. Tijdens deze sessie waren er presentaties van grote supermarktketens als Spar en Foodlovers Market die hun eigen technieken en initiatieven presenteerden. Ook was er een presentatie van WWF Zuid-Afrika die de noodzaak van een meer duurzame en productieve landbouw sector schetste.

Daarnaast was er nog een unieke rol voor de landbouwattaché die de Nederlandse transitie naar een circulaire landbouw voor het voetlicht bracht. Na deze presentatie was er veel belangstelling voor het Nederlandse paviljoen, vooral vanwege het feit dat Nederland in vergelijking met Zuid-Afrika een klein land is maar toch een enorme (landbouw) export heeft.

Er werd ook met aandacht geluisterd naar de aanpak van Nederland om innovatie te stimuleren door samenwerking tussen de publieke en private sector. De laatste sessie was een gesprek met rugbylegende Joel Stransky die een unieke kijk gaf op de connectie tussen zakendoen en sport. Deze dag eindige met een netwerkreceptie waar de verschillende bedrijven samenkwamen om contact te leggen.

De volgende dag begon de conferentie anders voor de Nederlandse bedrijven, de ambassade had samen met de lokale partner Green Cape een matchmaking evenement georganiseerd voor de bedrijven en hun gekoppeld aan relevante Zuid-Afrikaanse bedrijven of organisaties. Dit was een unieke kans om hun netwerk en hun afzetmarkt te vergroten.

  • Het eerste centrale seminar ging over het gebruik van technologie in de landbouwsector en wat voor veranderingen dit in de toekomst gaat brengen. De sprekers liepen uiteen van een auteur tot een afdelingsmanager van een groot bedrijf als BreedX.
  • De volgende sessie ging over ondernemerschap in Zuid-Afrika en ging in op tips voor lokale ondernemers. Deze sessie werd gepresenteerd door grote organisaties als Deloitte en FNB.
  • De laatste sessie ging over de bestaande en opkomende markten in de wereld en werd voorgeleid door onder andere directeuren van Chinese bedrijven (o.a. een bedrijf dat voor Alibaba verse producten verzorgd).

De sessies waren een unieke kans om een betere kijk te krijgen op de markt voor verse teelt in Zuid-Afrika. Tijdens de conferentie was een groep van Young Professionals uitgenodigd die hun eigen programma hadden in de ochtend. Hierbij was ook een Nederlandse delegatie met 2 studenten en 1 leraar van HAS Hogeschool en Aeres Hogeschool. Voor hen was het een bijzondere gelegenheid om internationale contacten te leggen voor een eventuele stage in Zuid-Afrika en een betere kijk te krijgen op de Zuid-Afrikaanse markt.

Studenten en business tijdens het Centre for Growing Talent ontbijt

Op het eind van 2de dag was er op de residentie van de Nederlandse consul in Kaapstad een receptie georganiseerd. De Nederlandse bedrijven waren bij de receptie, maar daarnaast ook veel andere organisaties die deel uitmaken van het netwerk van de ambassade. Sommige van deze organisaties waren ook bij de conferentie en het was dus weer een kans voor de Nederlandse bedrijven om hun netwerk te vergroten.

De PMA organiseert wereldwijd meerdere activiteiten. Zo organiseert ze in november een Retailers’ Connection Lunch waarmee ze de retailers van vers fruit en groente in contact willen brengen met de verbouwers van deze producten. Verder was er in Monterey (USA) recent ook een PMA met meer dan 600 deelnemers en is er in augustus ook ééntje gehouden in Brazilië. 

Elk van de Nederlandse bedrijven die deel uitmaakte van de handelsmissie was zeer tevreden en had nieuwe contacten gelegd die ze konden benutten in de toekomst. Dit bouwt op het succes van de voorgaande handelsmissies. De studenten waren daarnaast ook zeer positief over de missie en hadden de gelegenheid om hun professioneel netwerk flink uit te breiden.

De Nederlandse ambassade dankt alle partners en bedrijven die deelnamen aan de landbouw handelsmissie van 2019 en er voor zorgden dat het weer een succes was.

Zie ook