Startups innoveren Duitse landbouw – Deel III: Evenementen en media

Om de juiste partners te vinden is het ook nuttig om op de hoogte te zijn van de actuele digitale en technologische ontwikkelingen in de Duitse agrofoodsector en innovatie/R&D. Waar loopt Duitsland in voorop? Waar kan het nuttig zijn om expertise in te winnen? En op welke gebieden is er juist behoefte aan Nederlandse innovaties? Deel 3 in de serie over Duitse startups.

Beeld: ©Messe Berlin GmbH

Duitsland heeft een goed ontwikkelde communicatiesector die over agrarische thema’s in de verschillende regio’s bericht. De traditionele agrarische uitgevers zijn zich de afgelopen jaren meer en meer gaan richten op nieuwe communicatiekanalen en netwerkbijeenkomsten. Er is een breed aanbod aan media en informatieplatformen waar ook Nederlandse startups op een redelijk eenvoudige manier snel kennis kunnen opdoen van de digitale ontwikkelingen in de Duitse agrofood sector.

Geïnformeerd blijven: F3: Farm, Food Future

F3 is een online platform over de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de digitalisering van de Duitse biologische en conventionele landbouw. F3 werkt volgens een ‘Netflix-principe’ waarbij de klant elke maand een klein bedrag betaalt en onbeperkt toegang krijgt tot alle artikelen en tweemaal per jaar een papieren magazine ontvangt. Naast informatievoorziening over innovaties in de agrofoodsector, biedt F3 startups ook de gelegenheid om hun product of idee toe te lichten. Door ondernemers zelf aan het woord te laten en concrete innovaties te behandelen worden grotere thema’s stap voor stap uitgelegd en wordt de lezer op een laagdrempelige manier geïnformeerd. Hiernaast organiseert F3 ook netwerkevenementen voor innoverende ondernemers in de landbouwsector. Leden van F3 hebben ook toegang tot een online netwerkplatform waar berichten geplaatst kunnen worden en doelgericht een netwerk van boeren en startups opgebouwd kan worden. Matthias Schulze Steinmann (chef-redacteur): ‘Wij bieden Nederlandse startups graag de mogelijkheid om hun innovaties te presenteren in Duitsland, zowel op ons portaal als bij evenementen. In het kader van internationalisering overwegen we ook om het magazine in het Engels uit te gaan geven en projecten te starten waarbij Afrikaanse boeren en Europese startups met elkaar in contact worden gebracht.’ Voor contactgegevens en meer informatie over F3, zie de website onderaan het artikel.

Beeld: ©F3: Farm, Food, Future

Media binnen de startupwereld

Sociale mediakanalen van de beurzen, bedrijven, accelerators en andere organisaties die we in eerdere artikelen noemden, zijn goede bronnen van informatie over activiteiten, programma’s en actuele ontwikkelingen. Een ander relevant medium op het gebied van de Duitse Agtech/Foodtech sector is het (digitale) magazine F3: Farm, Food, Future. F3 bericht over de ontwikkelingen binnen de sector, organiseert netwerkevenementen en heeft een digitaal netwerkplatform (zie ook de uitgelichte tekst over F3) waar leden gebruik van kunnen maken. Ook is het mogelijk om als startup op de website en in het magazine te adverteren. Daarnaast is het aan te raden om u aan te melden voor de gratis nieuwsbrieven van o.a. F3 en Crowdfoods.

Ook interessant is het online platform NGIN Food. Zij schrijven over innovatie, trends, digitalisering maar ook startups in de levensmiddelenbranche. Hiernaast organiseren zij ook de Future of Food Conference en het NGIN Food Dinner. Beide evenementen zijn een goede gelegenheid om een netwerk binnen de Duitse innovatiesector op het gebied van levensmiddelen op te bouwen. Mocht u op zoek zijn naar specifieke netwerken of activiteiten in een bepaalde agrosector, dan kunnen wji u daarover informeren. Neem contact met ons op via BLN-LNV@minbuza.nl.

Waar moet ik zijn?

Er vinden in Duitsland veel congressen en evenementen plaats, waar startups ook een steeds prominentere rol innemen. Op de meer bekende internationale beurzen zijn er startupdagen, podia en netwerkevenementen. Houd ook de websites van de Internationale Handelskammers in Hamburg en München in de gaten, zij organiseren regelmatig evenementen in samenwerking met startups.

Digitalisering, nieuwe netwerken en crossovers: Bitkom

Bitkom is de Duitse brancheorganisatie voor de digitale sector met 2600 leden waaronder bedrijven uit de  telecommunicatie, internetdiensten en producenten van soft- en hardware en ICT-dienstverleners. Onder de leden zijn 1000 MKB en 500 startups vanuit allerlei sectoren zoals artificiële intelligentie, big data, landbouwtechniek en smart cities. De ondersteuning van startups is voor Bitkom een manier om de digitalisering verder te brengen: beginnende ondernemers zijn, vaak in samenwerking met universiteiten en onderzoek clusters, in staat om innovaties snel en in de praktijk om te zetten.

Andreas Schweikert houdt zich bij Bitkom bezig met digitalisering in de landbouwsector. Bitkom biedt startups een platform waarbij direct een breed netwerk opgebouwd kan worden. Schweikert: ‘Door de organisatie van evenementen (zoals de Digital Farming Conference 2019) proberen wij boeren, startups, de politiek, investeerders en corporates uit diverse sectoren samen te brengen. Het kan voor een agrofood-startup bijvoorbeeld niet alleen interessant zijn om met Bayer of John Deere in contact te komen, maar het kan ook nuttig zijn om eens met Mercedes of Siemens te spreken. Met onze evenementen versterken we niet alleen het netwerk voor startups, maar ook dat van bedrijven onderling. Het zou voor ons zeer interessant zijn om met Nederlandse bedrijven en startups in contact te komen, die een netwerk in Duitsland willen opbouwen. Hier kunnen wij bij ondersteunen.’  Lidmaatschap bij Bitkom kost 100 euro per jaar. Voor meer informatie over evenementen en  de contactgegevens van Bitkom, zie de website onderaan het artikel.

Een overzicht van een aantal relevante evenementen voor startups op Agri-Food gebied:

  • Startupwoche Düsseldorf, NRW meets The Netherlands – 10 april 2019, Düsseldorf
    Evenement tijdens de startupweek in Düsseldorf, waar startups en bedrijven uit Nederland en Noordrijn-Westfalen samenkomen en de kansen, uitdagingen, do’s & dont’s en best practices uitwisselen op het gebied van duurzame (voedsel)productie, gezonde voeding en kwaliteitsproductie.
  • World Food Convention Berlin - 7 mei 2019, Berlijn
    Groot debat over de toekomst van de internationale landbouw en levensmiddelenproductie, met vertegenwoordigers uit de industrie, wetenschap, NGO’s, politiek en ook startups.
  • Digital Farming Conference - 9 mei 2019, Berlijn
    Netwerkbijeenkomst georganiseerd door Bitkom, met focus op digitalisering. Dit jaar speciale aandacht voor digitalisering in de dierhouderij, tuinbouw, akkerbouw en supply chain in de levensmiddelensector. Leden van Bitkom hebben jaarlijks toegang , over thema’s als AI, natuur en milieutechnologie, geodata etc.
  • NGIN Food Dinner16 september 2019, Berlijn
    Diner op uitnodiging (solliciteren kan via de website) waarbij de toekomst van de levensmiddelenindustrie besproken wordt door startups, investeerders en innovators uit de sector.
  • Foodnext op de Agritechnica10-16 november 2019, Hannover (exacte datum Foodnext nog onbekend)
    Congres over de toekomst van AgTech, met verschillende panels, keynotes en presentaties van 4 uitgekozen startups. Interessant evenement aangezien zowel startups, corporates, investeerders en accelerators hier samen komen.
  • Agtech/Foodtech SummitDatum 2019 nog onbekend, zowel in München als Berlijn
    Quote van de website van het evenement: “Where Agriculture and Food Intersect with Farmers, Community, Educators,Founders, Technology, Investors, and Innovation”. Een conferentie en pitch event waar experts uit verschillende bereiken de toekomst van voedselproductie en landbouw bespreken.
  • Startupdays Internationale Grüne Woche 2020Datum nog onbekend, IGW 2020 vindt plaats van 17-26 januari, Berlijn
    Food-georiënteerd 2-daags evenement waarbij 20 startups de kans krijgen om hun innovatieve idee te pitchen tegenover een jury en verschillende ‘key-players’ uit de industrie. De Grüne Woche is een publieksevent van de landbouw en foodsector en biedt voldoende gelegenheid om kennis te maken met de Duitse agrobranche, bio-energiesector, bosbouw en onderzoeksinstellingen.
  • Congres Farm & Food 4.020 januari 2020, Berlijn
    Congres dat tijdens de Internationale Grüne Woche plaatsvindt, over de toekomst van de digitalisering van de landbouw en voedselindustrie. Stakeholders (uit de politiek, bedrijfsleven, wetenschap, startups) worden samengebracht, met een inhoudelijk programma met presentaties en speciale netwerkapp. Zie de website en de nieuwsbrief voor een impressie van vorig jaar.
  • Startupday Fruit LogisticaDatum nog onbekend, Fruit Logistica 2020 vindt plaats van 5-7 februari, Berlijn
    Tijdens deze grote internationale groenten- en fruit handelsbeurs in Berlijn wordt sinds 2018 een startuphal ingericht. Van alle aangemelde startups worden er uiteindelijk 20 uitgekozen die kosteloos een stand ter beschikking gesteld krijgen en de mogelijkheid geboden wordt om hun idee te presenteren aan een groter publiek. Zie ook ons over deze dag.
  • Pioneering AgTechDatum nog onbekend, Berlijn
    2-daags evenement ontstaan uit een samenwerking tussen Smarthectar en Farm & Food 4.0 waarbij 10 seed-startups in contact gebracht worden met corporates uit de agrarische sector ter behoeve van co-creatie. Een versneld acceleratie programma, zoals Smarthectar het beschrijft. 
  • Startupsessie Global Food Summit 2020, 24-26 maart 2020, in München
    Startupsessie tijdens het Global Food Summit in München waarbij startups op basis van nominatie uitgekozen worden om zowel een pitch te geven als een stand te bekleden. Thema’s op het gebied van o.a.: Smart Urban Farming, Circular Systems en Plant/Animal Data Analytics.

Media