De Heus opent voerfabriek in Myanmar

Het Nederlandse veevoerbedrijf De Heus opent op 1 oktober een eigen, nieuwe veevoerfabriek in Myanmar. Het bedrijf voorziet een snelle ontwikkeling van de veehouderij in het land. De groeiende consumptie van dierlijke eiwitten in de vorm van kip en bijvoorbeeld melk in Myanmar betekent een stimulans voor de hele veehouderijketen.

De nieuwe fabriek is gebouwd voor de productie van 100.000 tot 120.000 ton veevoer. Met beperkte extra investeringen kan de productie in deze fabriek komende jaren nog worden verdubbeld.

Volgens de directeur van De Heus in Myanmar, Johan van den Ban, richt de lokale productie zich vooral op de pluimveehouderij (leghennen, vleeskuikens, eenden en kwartels). Zo’n 70% van het voer gaat naar deze sectoren. Circa 25% van het voer is bestemd voor de varkenshouderij. De rest (5%) gaat naar bedrijven met melkkoeien.

Na Vietnam in Myanmar actief

Myanmar is het tweede land in Zuidoost-Azië waar De Heus actief is. In Vietnam heeft het bedrijf inmiddels belangrijke posities ingenomen. In zeven fabrieken wordt daar veevoer geproduceerd.

Vanuit Vietnam werd de laatste jaren ook voer geëxporteerd naar Myanmar. Van den Ban: “We hebben onderzocht of er economisch perspectief is om in Myanmar zelf een fabriek te openen. De uitkomst was positief. Op lange termijn is het beter om in het land zelf voer te maken. In onze branche zijn de transportkosten namelijk hoog ten opzichte van de waarde van onze producten.”

Kleinschalige veebedrijven

De veehouderij in Myanmar is tot nu toe kleinschalig. Op pluimveehouderijbedrijven worden bijvoorbeeld maar enkele duizenden kippen gehouden. De Heus streeft naar schaalvergroting. “Dat doen we door kwalitatief goed voer te verkopen, maar ook – dat is misschien nog belangrijker – door veehouders intensief te begeleiden bij hun bedrijfsvoering. Onze aanpak leidt tot schaalvergroting, betere inkomens op de bedrijven en daardoor ook tot meer afzet van veevoer.”

Concurrentie met grote integraties

In Myanmar is ook een aantal zeer grote pluimveebedrijven actief. Deze integraties, vaak opgezet door ondernemingen in Indonesië en Thailand, zijn stevige concurrenten voor de kleine boeren. “Wij zien het als onze taak om de lokale boeren te ondersteunen bij hun bedrijfsontwikkeling zodat ze niet van de markt worden gedrukt door de grote integraties. Productievergroting en kostprijsverlaging zijn daarbij cruciaal.”

Groei consumptie dierlijke eiwitten

De consumptie van dierlijk eiwit in de vorm van vlees, eieren en zuivel in Myanmar neemt toe. Van den Ban spreekt over een omslag in het consumptiegedrag. Zo is de afzet van pluimveevlees de afgelopen jaren met 20% gestegen.

Hij is positief gestemd over de politieke omwentelingen in het land. De nieuwe regering is in maart 2016 geïnstalleerd en heeft volgens Van den Ban positieve plannen voor de agrarische sector. “Wat het beleid gaat worden, is nu nog onduidelijk. Op dit moment kan de veehouderij in Myanmar de concurrentie niet aan met landen als Thailand en Indonesië. Het lijkt me verstandig om de importbeperkingen niet onmiddellijk op te heffen. Radicale liberalisering kan ertoe leiden dat de markt wordt overspoeld met vlees uit bijvoorbeeld Brazilië, China en Thailand.”

Zuidoost-Azië focusgebied

De Heus ziet Zuidoost-Azië als belangrijk focusgebied. In Vietnam heeft het bedrijf volgens Van den Ban aangetoond een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van de veehouderij. “Datzelfde gaan we komende jaren doen in Myanmar en in een aantal andere landen in de regio.”

Het land biedt kansen voor meer bedrijven uit de Nederlandse agrosector, zegt hij. Bijvoorbeeld voor ondernemingen die actief zijn op het gebied van vleesverwerking, logistiek, opslag en farmacie. Eerder dit jaar heeft een agrarische delegatie uit Myanmar een bezoek gebracht aan Nederland in het kader van het door ons land gesubsidieerde project ‘Public-private partnership poultry Myanmar’. “Landbouwland Nederland heeft hier een goed imago, is mijn ervaring. Het is nu een kwestie om daar slim op in te spelen.”

De productie in de nieuwe fabriek in Myanmar is inmiddels op gang gekomen. Op 1 oktober vindt de feestelijke opening plaats voor duizend genodigden, onder wie veel boeren, maar ook vertegenwoordigers van de publieke sector, onder wie de recent geïnstalleerde ambassadeur van Nederland in Myanmar, Wouter Jurgens.

De Heus wereldwijd actief

Het familiebedrijf De Heus richt zich op de productie en wereldwijde verkoop van diervoeders. Mede door de snelle uitbreiding buiten Nederland behoort de onderneming inmiddels tot de top-15 van diervoederleveranciers in de wereld. Het hoofdkantoor van De Heus staat in Ede.

Buiten Nederland heeft De Heus activiteiten in meer dan 50 landen. In een vijftiental landen staan eigen voerfabrieken. In Vietnam zijn dat er inmiddels zeven. Myanmar is het tweede land in Zuidoost-Azië waar De Heus veevoer produceert.